Col de l’Iseran – najwyższa alpejska przełęcz

Col de l’Iseran – najwyższa alpejska przełęcz

Nazwa: Col de l’Iseran
Kod: EU_F_ Col_de_Iseran
Kraj: Francja
Region: Alpy Graickie
Lokalizacja początku: Sainte-Foy-Tarentaise (Francja)
Lokalizacja końca: Modane (Francja)
Trudność: 2/5
Płatna: Nie
Długość: 87 km
Maksymalne nachylenie: 10%
Czas przejazdu: około 2 h
Maksymalna wysokość: 2770 m n.p.m.
Pokonana wysokość: 1837 m

Droga na Col de l’Iseran nie jest najwyższą asfaltową drogą w alpach. Ta leży nieco dalej na południe, zaraz obok Col de la Bonette. Jest jednak najwyżej położoną asfaltową drogą leżącą na przełęczy, więc w tej kategorii jest bezapelacyjnym zwycięzcą.

Trasa na przełęcz l’Iseran jest częścią rewelacyjnego szlaku Route des Grandes Alpes, trasy turystycznej wiodącej wzdłuż najpiękniejszych pasm Alp Francuskich.

Przełęcz jest dość rozłożysta i płaska na szczycie. Otoczona wysokimi szczytami, nie gwarantuje rozległej panoramy otaczających gór. Miejsca do zrobienia udanych zdjęć okolicy znajdziesz nieco poniżej przełęczy, po obu jej stronach. Siodło przełęczy może być za to miłym miejscem na chwilę postoju i odpoczynku. Warunkiem jednak jest brak wiatru, który niestety jest częstym gościem na Col de l’Iseran. Pogodna na tej przełęczy bywa bowiem niezwykle kapryśna. Możesz tam zaznać zarówno słonecznego ciepła jak i lodowatego wiatru a nawet śniegu z deszczem w środku lata.

Atrakcją Col de l’Iseran nie są jednak widoki czy sielska atmosfera. Jest nią podjazd i zjazd, które ucieszą każdego motocyklistę! Kręta droga wije się po stokach doliny, momentami zawracając na ostrych serpentynach. Wokół roztaczają się niezwykłe widoki na monumentalne, skaliste zbocza. Asfalt jest przyzwoitej jakości i momentami można na nim osiągnąć intensywne przyspieszenia. Nie będę ukrywał, że jest to miejsce, które przyciąga amatorów szybkiej i dynamicznej jazdy… Nie daj się jednak zwieść pozorom, trasa momentami może być niebezpieczna, wiele zakrętów nie ma żadnych zabezpieczeń ani barierek a łagodnie opadające stoki szybko zamieniają się w strome przepaście.

Co Cię czeka na Col de l’Iseran czyli opis trasy

Podjazd zaczynasz za miejscowością Sainte-Foy-Tarentaise. Początkowo droga wznosi się powoli oddalając się od dna doliny. Biegnie trawersem po zboczu wijąc się łagodnymi łukami. Po prawej stronie od spadku oddziela Cię niewielki betonowy murek. Łuki drogi są niewielkie, zazwyczaj w polu widzenia masz ich przed sobą kilka. Aż korci żeby odkręcić manetkę gazu i przyspieszyć. Gdy miniesz trzy betonowe zadaszenia chroniące drogę przed lawinami, zobaczysz w oddali masywną konstrukcję betonowej tamy. Zanim do niej dotrzesz czeka Cie przejazd przez krótki tunel i skrzyżowanie, na którym jedziesz lewą odnogą, podążając za wskazówką na Col de l’Iseran.

Gdy miniesz wielką łukową zaporę na rzece l’Isere wjedziesz do długiego półtunelu biegnącego wzdłuż sztucznego jeziora Lac du Chevril. Ten zbiornik wodny, znajdujący się na wysokości 1790 m n.p.m. ma powierzchnie 270 hektarów i pojemność aż 235 milionów metrów sześciennych. Po wyjechaniu z półtunelu znajdziesz kilka miejsc, w których można zatrzymać się nad wodą, zrobić udane zdjęcia oraz chwile odpocząć.

Za jeziorem czekają na Ciebie dwa długie tunele (281 m i 750m). Zaraz z nimi wjedziesz do długiego na kilka kilometrów skupiska hoteli, deptaków i sklepów. To typowe miejscowości narciarskie, które zimą stają się tętniącymi życiem metropoliami. Latem są niemal uśpione i leniwe, co nie zwalnia Cię z konieczności bacznej kontroli prędkości. Na tym terenie możesz napotkać na policję dokonująca pomiaru prędkości.

Gdy zostawisz za sobą ostatnie zabudowania, podjazd będzie bardzo łagodny i niemal prosty. Dopiero po kilku kilometrach wjedziesz w skalisty koniec doliny i droga zacznie się wspinać ku przełęczy. Pojawią się zakręty a za nimi pierwsze szerokie serpentyny. Teraz zacznie się najbardziej atrakcyjna cześć podjazdu. Otoczenie będzie coraz bardziej surowe i pozbawione roślinności, droga coraz bardziej stroma i kręta. Gdy na górskim grzbiecie dostrzeżesz masywny, kamienny budynek to znak że za chwilę osiągniesz szczyt podjazdu. Czas na pamiątkowe zdjęcie przy kamiennym postumencie z nazwą i wysokością przełęczy.

Zjazd będzie nie mniej urokliwy i atrakcyjny. Wiele z zakrętów będzie w całości widocznych co pozwoli Ci na nieco większą prędkości i dynamikę jazdy. Gdy osiągniesz dno doliny, droga stanie się prosta i pusta ale widoki nie pozwolą Ci się nudzić. Po bardzo długim odcinku bez zakrętów, droga przeskoczy dwa niewielkie mostki i zacznie wić się wśród drzew i łąk. Znowu pojawi się kilka serpentyn i zakrętów a spadek drogi nieco się nasili.

Przecinając miejscowość Bramans warto zwrócić uwagę na postument poświęcony Hannibalowi i jego wyczynowi jakim było przeprowadzenie armii przez Alpy.

Kilka kilometrów za Bramans po prawej stronie kanionu zobaczysz ogromną budowlę wzniesioną na skałach nad rzeką Arc. To fortyfikacje Esselion, składające się z 5 fortów rozstawionych w zwężeniu doliny.

Trasa kończy się przez miejscowością Modane, która stanowi dobry punkt wyjścia do dalszego zwiedzania szlaku Route des Grandes Alpes

Informacje praktyczne

  • Droga na przełęczy jest otwarta dość krótko bo od początku czerwca do września. Nawet w środku lata można na niej spotkać pryzmy śniegu i wodę roztopową.
  • Pogoda na przełęczy bywa nieprzewidywalna. Jednego roku miałem okazję grzać się na niej w upale a innego lata walczyłem z padającym śniegiem. Przed startem sprawdź prognozę!
  • Niżej położone odcinki drogi wykorzystywane są przez lokalnych mieszkańców, w dni robocze może być na nich spory ruch.
  • Kontroluj prędkość jadąc przez miejscowości, turyści przyzwyczajeni są do powolnego ruchu drogowego a policja bacznie przygląda się tam motocyklistom.

Warte odwiedzenia

Fortyfikacje Esselion

Fortyfikacje Esselion – ciąg budowli fortyfikacyjnych wykorzystujących naturalną barierę jaką w przesmyku rzeki Arc utworzyła natura. W roku 1818 rozpoczęto budowę szeregu umocnień w skład których wchodziły fort Charles-Albert, fort Marie-Christine, fort Charles Felix, fort Victor-Emmanuel oraz widoczny z drogi fort Marie-Therese. W niektórych obiektach organizowane są wycieczki dla turystów. Więcej informacji: Esseillon Fort –Aussois Tourist Information Centre, Maison d’Aussois, 73500, Aussoi, tel: +33 (0)4 79 20 30 80, e-mail: info@aussois.com 

Kaplica Notre-Dame de l’Iseran

Tuz przed przełęczą napotkasz kaplicę Matki Bożej z Iseranu. Została ona zaprojektowana i zbudowana przez biskupa Auguste Grumela w latach 1924–1939. Wszystkie materiały budowlane pozyskano w okolicznych górach a jaj wygląd doskonale wkomponowano w otaczający krajobraz.
Ciekawostką jest fakt iż projekt kaplicy Iseran został zatwierdzony przez protestanckich oraz żydowskich hierarchów, których przekonano o tym, że prędzej czy później będzie ona miejscem modlitwy nad zmarłymi w górach alpinistami rożnych wyznań.

Monument Hannibala

W miejscowości Bramans, nad rzeką Ruisseau d’Ambin, znajduje się monument upamiętniający przejście Hannibala przez Alpy, dokonane w roku 218 p.n.e. Na ówczesne czasy było to osiągniecie niemal niemożliwe i z tego powodu nagłe pojawienie się silnej armii kartagińskiego wodza było dla Rzymu tak dużym zaskoczeniem. Dokładna marszruta nie była jednak znana ani wtedy ani wieki później. Wg. informacji na tablicy monumentu, armia Hannibala miała poruszać się na linii pomiędzy Bramans a Giaglione. Jednakże niedawne badania, oparte na analizie odchodów pozostawionych przez liczne konie, umiejscawiają faktyczną trasę nieco dalej na południe, na przełączy Col de la Traversette. Nie zmienia to faktu że postój przy monumencie będzie przyjemną i interesującą przerwą w podróży.

Trasa do ściągnięcia

Możliwe kontynuacje trasy

Galeria