Z Oslo do podwójnego wodospadu Låtefossen

Z Oslo do podwójnego wodospadu Låtefossen

Kod: EU_NO_Latefossen
Kraj: Norwegia
Lokalizacja początku: Oslo (Norwegia)
Lokalizacja końca: Wodospad Låtefossen (Norwegia)
Trudność: 1/5
Płatna: Nie
Długość: 404 km
Czas przejazdu: 7 h
Promy: Nie
Maksymalna wysokość: 1136 m n.p.m.
Pokonana wysokość: 4897 m

Opis trasy do Låtefossen

Trasa prowadząca z Oslo do wodospadu Låtefossen jest niezwykle malownicza i ciekawa. Prowadzi łatwo dostępnymi, w większości mało uczęszczanymi drogami, wśród lasów a nierzadko nad samą wodą krystalicznych jezior i morskich zatok. Spotkasz na niej wiele tuneli, kilka mostów a nade wszystko piękne widoki i spokój. W jej końcowej części, ponad panoramą lasów, zobaczysz ośnieżone szczyty stanowiące krawędź płaskowyżu, na którym w 1970 roku został utworzony Hardangervidda nasjonalpark. A na końcu tego odcinka czeka Cię nagroda w postaci podwójnego wodospadu Låtefossen.

Co Cię czeka na drodze do Låtefossen?

Wyjazd z Oslo

Stolicę Norwegii opuszczasz drogą E18. Początkowo biegnie ona nad brzegiem Oslofjord, pięknej zatoki cieśniny Skagerrak, która w tym miejscu wcina się w ląd sięgając aż do centrum Oslo.  Po kilku kilometrach stracisz widok na wody fiordu i wśród lasów pojedziesz na spotkanie z drogą E6. Za węzłem Vinterbro-krysset wjedziesz do pierwszego z tuneli. Bezpośrednio (!!!)  za wyjazdem z tunelu znajduje się węzeł Vassum-kryset na którym opuszczasz główną drogę i skręcasz w E134 (uwaga – nawigacja GPS nie zawsze zdąży odnaleźć położenie po wyjechaniu spod ziemi a tablicę kierunkową na E18 i miejscowość Drammen mijasz wcześniej wewnątrz tunelu).

Tunel pod dnem morza

Zaraz za skrętem z węzła czekają na Ciebie kolejne dwa tunele. Dopiero za nimi jest małe rondo za którym zobaczysz niewielki wiadukt o trójkątnym przęśle. To znak że przed Tobą jest wjazd do tunelu pod fiordem. Tunel jest płatny dla samochodów, motocykliści jadą gratis. Oslofjordtunnelen ma długość 7,3 km i w najniższym miejscu osiąga głębokość 134 metrów poniżej poziomu morza. Odczujesz spore jak na taką konstrukcję nachylenie jezdni, które wynosi około 7%.  

Hitlerowska bomba atomowa?

Po wyjeździe z tej nietypowej morskiej przeprawy przejedziesz jeszcze dwa krótkie tunele po czym na jakiś czas rozstaniesz się z drogą E134. Kolejny odcinek to niezwykle malownicza droga wijąca się wzdłuż linii brzegowej Drammensfjorden. Tuż przed miejscowością Drammen na chwilę wrócisz na E134. W samym mieście proponuję poruszać się mniejszymi drogami i mieć czas na podziwianie architektury miejscowości i ciekawych konstrukcji mostów drogowych i kolejowych. Za Drammen wracasz na E134 i jedziesz nią do Vestfossen skąd drogą 286 kierujesz się ku miejscowości Skollenborg. Za nią czekają  Cię piękne lasy i skały wśród których dojedziesz do miejscowości Vemork znanej z akcji o kryptonimie „Gunnerside” w trakcie której norwescy komandosi pozbawili hitlerowskie Niemcy realnych możliwości kontynuacji badań nad bronią atomową.

Ku górom

Kolejny odcinek drogi jest niemal w całości złożony z zakrętów, droga wije się pomiędzy skałami a okoliczny krajobraz zaczyna powoli się zmieniać w surowy i górski. Na horyzoncie coraz częściej zobaczysz ośnieżone szczyty. To znak że zbliżasz się do Hardangervidda nasjonalpark.

Przed miejscowością Håra wjedziesz do tunelu, który w skale zatacza pętelkę. Ponad czeluścią wlotu widać estakadę drogi opuszczającej tunel. Dalej skierujesz się prosto na północ aby po odcinku wspinającej się ku górze drogi wjechać do Røldalstunnelen, którego długość wynosi  4673 m. Za nim już niewielki odcinek dzieli Cię od miejscowości Skare, w której skręcasz na drogę numer 13 (nawet jeśli nawigacja proponuje jazdę skrótem omijającym skrzyżowanie za niewielki tunelem nie skręcaj tam – ta urokliwa wąziutka droga nie jest w całości przejezdna)

Wodospad Låtefossen

Przy samej drodze, po jej prawej stronie, zobaczysz ogromny wodospad o dwóch strugach wody. Droga przebiega u jego stóp po malowniczym, kamiennym moście. Zaraz za nim znajduje się niewielki parking. Zazwyczaj jest całkowicie zajęty ale nie zrażaj się – większość parkujących zatrzymuje się tu na chwilę potrzebną na zrobienie kilku zdjęć i rusza dalej. Dzięki temu wystarczy moment oczekiwania na poboczu i z pewnością jakieś miejsce się zwolni. Oto jesteś u celu tego odcinka!

Warte zobaczenia

Låtefossen

Podwójny wodospad Låtefossen jest jedną z najbardziej znanych atrakcji Norwegii. W tym unikatowym wodospadzie łączą się wody osobnych strumieni wypływających z jeziora Lotevatnet . Łączna wysokość całego wodospadu wynosi 165 metrów. Podziwianie wodospadu ułatwia jego położenie przy samej drodze nr. 13. Z pobliskiego parkingu możesz udać się na brzeg rzeki poniżej mostu, skąd można uchwycić aparatem ogrom całego wodospadu. Po sesji zdjęciowej warto wspiąć się na skały bezpośrednio sąsiadujące ze strugami wody.
Obok parkingu znajduje się niewielki sklepik z pamiątkami oraz toaleta.

Elektrownia Vemork

W 1940 roku Niemcy hitlerowskie zdobyły norweski zakład chemiczny Norsk Hydro, zlokalizowany przy elektrowni Vemork. Było to wtedy jedno z nielicznych miejsc na świecie, w którym na skalę przemysłową produkowano ciężką wodę D2O czyli wodę, w której znaczącą część atomów wodoru stanowi izotop 2H3, czyli deuter. Od 1939 roku w Niemczech prowadzono badania nad bronią atomową do których kontynuacji niezbędna była właśnie ciężka woda. Zagarnięcie norweskich instalacji dla Otto Hahna i Wernera Heisenberga stworzyło realne szanse kontynuacji niemieckiego programu atomowego.  Z tego powodu Alianci podjęli dwie próby ataku na Norsk Hydro. Akcja przeprowadzona w 1942 roku okazałą się porażką ale rok później, grupie norweskich komandosów udało się zniszczyć urządzania i zapasy. Niemcy szybko odbudowali fabrykę, która ponownie stałą się celem, tym razem ataku lotniczego. Mimo niewielkich uszkodzeń Niemcy postanowili przenieść instalacje do Rzeszy. W trakcie transportu norwescy komandosi na jeziorze Tinnsjå zatopili prom z całym ładunkiem co zakończyło norweski wątek niemieckiej wunderwaffe.

Dziś w elektrowni znajduje się ciekawe muzeum, poświęcone samej elektrowni oraz dramatycznym wydarzeniom z II Wojny Światowej. Więcej informacji o muzeum znajdziesz tu.

Trasa do pobrania

Przydatne odnośniki

Galeria