
Vänern – zobacz największe jezioro Szwecji
Kod: EU_SE_Stockholm_Torso
Kraj: Szwecja
Lokalizacja początku: Sztokholm
Lokalizacja końca: Wyspa Torsö na jeziorze Vänern
Trudność: 3/5
Płatna: Nie
Długość: 464 km
Czas przejazdu: 9 h (polecane: 2 dni)
Promy: Nie
Szwecja to kraj w którym miłośnicy turystyki motocyklowej znajdą wiele atrakcji – szczególnie jeśli cenią sobie kontakt z przyrodą i podziwianie jej uroków. Tym razem zapraszam Cię na podróż ze stolicy Szwecji czyli Sztokholmu do wybrzeży Vänern, największego jeziora Szwecji.
Trasa ta, zaraz za granicami Sztokholmu, opuszcza ruchliwą autostradę i prowadzi krętymi i wąskimi drogami pośród lasów i pól. Nie ma na niej odcinków pozwalających na rozwijanie dużych prędkości. W zamian za to będziesz ćwiczyć składanie motocykla w setkach zakrętów i cieszyć się niemal całkowitym brakiem ruchu samochodowego.
Z racji na swoją długość możesz planować ją na cały, długi dzień jazdy lub podzielić na dwa dni, zwłaszcza jeśli chcesz przy okazji kontemplować widoki i cieszyć się dzikością okolicy. Trasa ta przeznaczona jest dla motocyklistów dobrze panujących nad pojazdem, nie męczących się w zakrętach i na wąziutkich drogach. Napotkasz na niej niewielkie odcinki dróg gruntowych, które można jednak objechać dobrej jakości asfaltami. Jest doskonała dla miłośników noclegów pod namiotem – po drodze znajdziesz wiele urokliwych miejsc w których można rozbić namiot „na dziko” oraz kilka niedrogich kampingów.
Wyjazd ze Sztokholmu
Przygodę rozpoczynasz na autostradzie E4 na wysokości miejscowości Solna i Hagaparken, zaraz za północną granicą Sztokholmu. To miejsce do którego bez trudu dojedziesz z każdego punktu stolicy. Dalej na północ autostradę okalają liczne lasy i skały. Trasa na tym odcinku będzie pokrywać się z trasą opisaną przy okazji podróży do Oslo. Na wysokości gminy Sollentuna opuszczasz E4 zjazdem nr. 173 kierując się na Norrtälje. Drogą E18 pokonasz dwa tunele za którymi definitywnie rozstaniesz się z autostradami. Jeszcze chwilę będziesz poruszać się wzdłuż E18 aby za chwilę zjechać na malowniczy odcinek niezwykle krętej drogi, prowadzącej pomiędzy podmiejskimi miejscowościami, obok Arlandy, największego lotniska Szwecji aż ponownie zobaczysz autostradę E4. Chwilę za nią miniesz miejscowość Marsta i skierujesz się ku jezioru Malar, nad którego brzegami leży malownicza miejscowość Sigtuna.
Sigtuna
Sigtuna to dobre miejsce na postój, spacer po najstarszym w Szwecji deptaku oraz na szwedzką fikę z widokiem na jezioro. Nad samym brzegiem znajdziesz bezpłatny parking oraz ławeczki na których można chwilę odpocząć. Osada założona około roku 980 uzyskała prawa miejskie w 1010 roku z rąk Olofa Skötkonunga. Miasto miało burzliwą historię, w 1187 roku doszczętnie spłonęło. Dziś jest uroczym zakątkiem sprzyjającym wypoczynkowi a odbicie jej trudnych dziejów możesz zobaczyć odwiedzając ruiny trzech średniowiecznych kościołów wznoszące się niemal w samym centrum miejscowości.
Zamek Skoklosters
Gdy opuścisz Sigtunę, kolejnym punktem wartym odwiedzenia jest Skoklosters slott – barokowy zamek na półwyspie wcinającym się w jezioro Ekoln. Zamek został zaprojektowany przez Nicodemusa Tessina Starszego, podobno na wzór Pałacu Ujazdowskiego w Warszawie. Od 1676 roku należał do rodziny Brahe a po roku 1930 do rodziny von Essen. W chwili obecnej zamek należy do rządu szwedzkiego przeznaczony jest na cele muzealne. W jego zbiorach znajduje się wiele przedmiotów zrabowanych na terenie Rzeczypospolitej w czasie Potopu Szwedzkiego. Zaraz obok zamku znajduje się niewielki park oraz kościół a nad brzegiem jeziora, nieopodal niewielkiego mola, znajdziesz miejsce do rozpalenia grilla lub ogniska.
Następny, długi odcinek, wiedzie na przemian przez lasy i wśród rozległych łąk i pól. Trasa została tak zaprojektowana aby przecinać wszelkie większe i bardziej uczęszczane drogi i pozostawać na wąskich, bocznych traktach.
Alternatywa dla drogi gruntowej
Gdy na chwilę wjedziesz na drogę numer 66, nieco bardziej ruchliwą arterię prowadzącą na północny zachód to znak, że przed Tobą znajduje się ciekawy i nieco trudny odcinek drogi gruntowej. Jeśli nie chcesz opuszczać asfaltu, kontynuuj jazdę drogą 66 aż do Fagersta, gdzie 66-tka skręca w lewo. Po kilku kilometrach napotkasz skrzyżowanie z drogami 68 i 250. Skręć w lewo w drogę 250 na Kungsör. Po 13,6 km napotkasz wyjazd drogi gruntowej, którą w ten sposób omijasz. Kontynuuj jazdę drogą 250.
Przełajem przez las
Jeśli podążysz za wskazówkami nawigacji, decydując się na jazdę szutrami, to korzystając ze specjalnego pasa bezpieczeństwa skręcisz w lewo. Przed Tobą 10 km krętej szutrowej drogi prowadzącej wśród drzew, pomiędzy którymi od czasu do czasu dostrzeżesz błękit tafli jeziora. To idealne miejsce na nocleg pod gwiazdami! Droga będzie wiła się po niewielkich pagórkach pozwalając Ci zakosztować dzikości przyrody. W normalnych warunkach pogodowych drogę tę pokonasz każdym rodzajem motocykla, choć luźne kamienie i żwir najprzyjemniej jest pokonać turystycznym enduro.
Królestwo lasów mieszanych
Dalszy odcinek trasy biegnie bocznymi drogami aż do wybrzeża jeziora Vänern, gdzie pojedziesz nieco szybszą drogą numer 26. Jadąc, zwróć uwagę na stopniową zmianę szaty roślinnej. Dominujące na wschodzi drzewa iglaste ustępują powoli miejsca pięknym i rozłożystym drzewom liściastym, co nieco przypomina widoki znane z południowych regionów Polski. W tych rejonach łatwo o spotkanie saren, łosi, żurawi oraz gęsi krzykliwych. Jadąc warto rozglądać się po łąkach i polach.
Jezioro Vänern
Vänern to największe jezioro Szwecji i trzecie co do wielkości w Europie. Ma powierzchnię 5650 km². Lustro wody jest położone na wysokości ok. 44 m n.p.m. Maksymalna głębokość niemal dorównuje polskiej Hańczy i wynosi 106 m. Brzegi jeziora są niskie i łagodne, wiele z nich ma piaszczyste plaże. Dla nas, przyzwyczajonych do niewielkich mazurskich jezior, zaskoczeniem może być bezmiar wody i brak widoczności drugiego brzegu. Warto wiedzieć, że jezioro to, stanowi element najdłuższego w Szwecji systemu kanałów, który łączy cieśninę Kattegat z Bałtykiem. Ta droga wodna liczy sobie niemal 200 km, ma dwa akwedukty poprowadzone na drogami i aż 58 śluz. Turystyczny rejs kanałami i jeziorami trwa 5-10 dni.
Wyspa Torsö
Koniec trasy leży na Torsö – największej wyspie jeziora Vänern. Ma ona powierzchnię 62 km² i jest 18-tą co do wielkości szwedzką wyspą. Z lądem połączona jest widowiskowym mostem wybudowanym w 1994 roku. Nad jedną z zatok wyspy znajduje się przytulny kamping o nazwie takiej jak wyspa. Przed jego bramą którym kończy się dzisiejsza trasa.