
Pierwszy motocykl
Jak wybrać pierwszy motocykl?
Z tego artykułu dowiesz się na co zwrócić uwagę przy wyborze pierwszego motocykla, jakie rodzaje motocykli masz do wyboru, jakie powinny być parametry twojego pierwszego jednośladu oraz poznasz wady i zalety zakupu zarówno motocykla fabrycznie nowego jak i używanego.
Trudny wybór czyli pierwszy motocykl
Z jakiego powodu wybór tego pierwszego motocykla jest taki ważny i jednoczenie taki trudny? Jest taki, ponieważ Twoje oczekiwania dotyczące wrażeń z pierwszych kilometrów jazdy są bardzo wysokie, twoje nadzieje są rozbudzone a emocje powodują szybsze bicie serca. Z drugiej jednak strony możesz czuć się nieswojo nie wiedząc co Cię czeka, na co zwrócić uwagę przy wyborze oraz czyich rad słuchać. Nie wiesz czy wybrany jednoślad spełni twoje oczekiwania, czy będzie bezpieczny, czy nie rozczarujesz się nim i jazdą. A przecież nie masz jeszcze zbyt wielu własnych doświadczeń na których możesz oprzeć swoją decyzję.
Ogólnie rzecz ujmując pierwszy motocykl powinien być łatwy w prowadzeniu i wybaczać błędy, których w początkowym okresie jazdy trudno się ustrzec. Dobrze aby miał nadwozie chronione osłonami a jego naprawy nie były kłopotliwe i kosztowne. Nie powinien Cię przytłaczać ani rozmiarem ani wagą – zanim nauczysz się jak poprawnie wykorzystywać jego moc i geometrię przyjdzie Ci zmagać się z nim siłą własnym mięśni. Ważne też aby ten pierwszy własny motocykl podobał Ci się i cieszył oko swoim wyglądem i charakterem. Dobrze żeby nie okazał się zakupem „na chwilę” który szybko po nabraniu pierwszych doświadczeń wymienisz na kolejny, lepiej pasujący.
Jeśli nie masz jeszcze sprecyzowanego obrazu jak ma wyglądać twoja nowa pasja, jak i gdzie chcesz jeździć, to zdecyduj się na pojazd w miarę uniwersalny. Dzięki temu będziesz w stanie wypróbować go w bardzo różnych warunkach i sytuacjach. Jeśli już teraz dokładnie wiesz do czego chcesz go wykorzystywać – zobacz poniżej który rodzaj motocykla powinien Cię zainteresować.
Wybór rodzaju motocykla
Rozpiętość rodzajów jednośladów jest ogromna. Producenci prześcigają się w tworzeniu niepowtarzalnych rozwiązań jednocześnie walcząc o pozycje swojej marki w poszczególnych segmentach. Przyjrzyjmy się zatem mojej własnej klasyfikacji motocykli pod kątem sposobu ich wykorzystania przez osobę zaczynającą swoją motocyklową przygodę:
Skutery

Pojazdy tej kategorii cechują się dużą wygodą obsługi i wyprostowaną pozycją ciała motocyklisty. Wewnątrz nadwozia zazwyczaj dostępne jest miejsce na bagaże, kaski i drobiazgi. Szerokie owiewki z osłoną nóg dobrze chronią kierowcę przed wiatrem i wodą. Poza nielicznymi wyjątkami, skutery mają bezstopniowe, automatyczne przekładnie nie absorbujące uwagi kierującego koniecznością zmiany biegów i obsługi sprzęgła. Są to pojazdy zwrotne i dynamiczne. Pojemności silników zaczynają się od motorowerowych 50 ccm a kończą się na wartościach 650-800 ccm. Świetnie nadają się do codziennej jazdy w korkach, na niewielkie zakupy, dojazd do pracy czy szkoły. Właściciele skuterów o większych pojemnościach (250 ccm i więcej) po zamontowaniu kufrów lub sakw mogą śmiało wybrać się na długie wyjazdy turystyczne. Maksymalne prędkości skuterów są zazwyczaj nieco niższe niż motocykli o podobnych pojemnościach silnika. Skutery słabo radzą sobie na drogach gruntowych, zwłaszcza o śliskim podłożu. Mają koła o mniejszej średnicy i niskie zawieszenie, co utrudnia pokonywanie przeszkód i nierówności. Jeździec z racji na swoją pozycję ma mniejszy kontakt z nadwoziem co odbiera mu część kontroli nad pojazdem. Pojazdy te są relatywnie ciężkie i wymagają dodatkowej troski serwisowej o ich bezstopniowe przekładnie. Zazwyczaj mają tez nieco mniejsze dopuszczalne przebiegi pomiędzy przeglądami.
Moim zdaniem skuter to bardzo praktyczny i dobry pojazd na początek kariery. Brak konieczności operowania sprzęgłem i biegami pomogą Ci skupić się na prowadzeniu. Większe skutery dostępne dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A są już bardzo uniwersalnymi motocyklami, tolerancyjnymi dla poczatkujących i satysfakcjonującymi dla doświadczonych.
Sam zaczynałem od typowo miejskiego skutera o pojemności 50 ccm a na klasyczny motocykl przesiadłem się po przejechaniu ponad 40 tysięcy kilometrów tzw. maxi-skuterem o pojemności 500 ccm.
Przykładowe skutery:
- Suzuki Burgman 400
- Kawasaki J125
- Honda Forza 125
- BMW C400X
Motocykle turystyczne

Pojęcie turystyki motocyklowej jest bardzo pojemne i na potrzeby tych rozważań warto wyodrębnić jej dwie formy: dalekodystansową turystykę szosową oraz turystykę przełajową w której nie stronimy od opuszczenia asfaltu. Motocykle pierwszej z kategorii to maszyny wygodne i szybkie. Są dobrze obudowane, chronią zarówno kierowcę jak i pasażera przed wiatrem i niepogodą. Pozycja motocyklisty i pasażera jest na nich pochylona ku przodowi. Mają wygodne siedziska, dopracowaną aerodynamikę i różnorakie wyposażenie ułatwiające długie podróżowanie. Często są fabrycznie wyposażone w pojemne i szczelne kufry albo przynajmniej w uchwyty i stelaże umożliwiające ich zamontowanie. Świetnie sprawdzają się na autostradach i krętych asfaltowych drogach. Można nimi bez zmęczenia pokonać znaczne odległości a duże prędkości nie powodują dyskomfortu. Pojemność silnika takich maszyn może sięgać nawet 1600 ccm. Zazwyczaj są dość ciężkie i nie porażają zwrotnością wynagradzając to stabilnym prowadzeniem przy dużych szybkościach. Gabaryty tych największych mogą skutecznie utrudniać jazdę między samochodami w korku. Manewrowanie na małych prędkościach wymaga nieco wprawy i wcześniejszego przećwiczenia techniki. Wywrotka może spowodować kosztowne uszkodzenia rozbudowanego nadwozia. Decydując się na zakup takiego turystyka pamiętaj że konstrukcja częściowo determinuje sposób wykorzystania takiej maszyny co oczywiście nie znaczy że nie możesz nią jeździć codziennie do pracy czy ostrożnie zjechać na szuter. Jednakże poza asfaltem oraz w zatłoczonym mieście znacznie lepiej sprawdzi się motocykl należący do grupy potocznie nazywanej „Turystyczne Enduro”. Maszyny te cechuje agresywna sylwetka i geometria. Motocyklista siedzi wyprostowany, ma też możliwość jazdy na stojąco. Motocykle te są bardzo zwrotne i dynamiczne. Wysokie zawieszenie motocykla pozwala na jazdę po nierównościach i w terenie. W zależności od modelu można również spodziewać się dużego komfortu jazdy, bogatego wyposażenia i możliwości zabrania dużej ilości bagażu. Pojemności silnika zaczynają się już od 125 ccm a kończą powyżej tysiąca. Szybka jazda po autostradzie jest jak najbardziej możliwa ale nie jest tak komfortowa jak maszynami z pierwszej kategorii. Turystyczne enduro to motocykle bardzo wygodne i uniwersalne (w wielu krajach wybierane jako podstawowe pojazdy dla służb mundurowych typu policja, pogotowie itp). Jest to również interesująca propozycja dla początkujących o średnim i dużym wzroście. Łatwość manewrowania, wyprostowana pozycja motocyklisty i elastyczne silniki pomogą zwłaszcza na etapie zdobywania pierwszych doświadczeń. Wyglądu motocykla nie psują osłony z gmoli i crashpady których użycie redukuje koszty ewentualnej parkingowej wywrotki. Wybierając taki motocykl na pierwszy zakup masz dużą szanse pozostać przy nim na długo.
Przykładowe motocykle turystyczne i turystyczne enduro:
- BMW K1600 GTL
- BMW R1200 RT
- Honda GoldWing
- Yamaha FJR 1300 AS
- BMW R1200GS
- Suzuki V-Strom 650
- Honda CRF1000L Afrika Twin
Więcej o motocyklu turystycznym przeczytasz w osobnym artykule
Motocykle sportowe

I znowu kategoria jest bardzo szeroka bo obejmuje motocykle od szybkich turystyków do maszyn torowych. Uogólniając motocykle sportowe to maszyny projektowane z myślą o szybkiej i dynamicznej jeździe, głębokich pochyleniach w zakrętach. Ten rodzaj motocykli ma w Polsce wielu entuzjastów, jest często wybierany przez ludzi spragnionych ekstremalnych doznań. Motocykle sportowe świetnie sprawdzające się w czasie jazdy po asfaltowych torach wyścigowych, krętych drogach i autostradach. Ich silniki osiągają maksymalną moc przy stosunkowo wysokich obrotach. Niski wzrost kierowcy nie jest przeszkodą w przypadku przeważającej większości motocykli sportowych. Pozycja ciała jest bardzo pochylona w celu zmniejszenia oporów powietrza, obniżenia środka ciężkości i jak najlepszego panowania nad maszyną. Motocykle torowe mogą być specjalnie obudowane i mieć dodatkowe akcesoria przydatne w czasie wyścigów. Zazwyczaj motocykle te wymuszają pozycję mniej wygodną do długiej jazdy, miejsce pasażera (o ile jest) może być mało wygodne. Motocykle typowo sportowe najczęściej nie mają możliwości montażu kufrów i przewożenia większego bagażu. Tak klasyfikowane motocykle dostępne są w pełnym zakresie pojemności silnika, należy jednak zauważyć iż stosunek mocy do masy jest wysoki i nawet mniejsze pojemności przekładają się na znaczne osiągi. Bardzo łatwo takim motocyklem niemal „niechcący” uzyskać prędkości niedopuszczalne na publicznych drogach. Jazda po gorszej nawierzchni, między samochodami w korku lub przy niekorzystnej pogodzie może być trudna i niewygodna. Motocykle te są mało tolerancyjne dla błędów kierowcy oraz wymagają opanowania i rozsądku. Moim zdaniem tego typu maszyny słabo nadają się na pierwszy motocykl chyba że jazda na torze i sport motocyklowy jest podstawowym celem zakupu i dalszego rozwoju motocyklisty.
Przykładowe motocykle sportowe:
- BMW S1000RR
- Honda CBR 1000RR
- Yamaha YZF-R1M
- Kawasaki Ninja H2
Cruisery i Choppery

Te motocykle stanowią przeciwieństwo poprzedniej kategorii. Priorytetem projektantów nie była w ich przypadku szybkość a wygląd, styl i doznania kierowcy. Są to maszyny niskie, z nisko położonym środkiem ciężkości i daleko wysuniętym przednim kołem. Pozycja motocyklisty jest wyprostowana a czasem nawet odchylona ku tyłowi. Podnóżki przesunięte są do przodu, czasem maja postać szerokich platform. Motocykle te znane są ze stabilności jazdy. Są mało zwrotne i trudno nimi manewrować. Pojemności silników zaczynają się już od 125 ccm ale typowi przedstawiciele tej grupy nie schodzą poniżej 600 ccm a często przekraczają barierę tysiąca centymetrów sześciennych. Silnik te są niewysilone, pracujące w niższym zakresie obrotów, cechują się dużą elastycznością i wysokim momentem obrotowym. Typowi przedstawiciele tej grupy to ciężkie maszyny w których ograniczone jest użycie tworzyw sztucznych na korzyść metalu. Duże ilości chromowanych i lakierowanych części oraz skórzane wyposażenie nadają im charakterystyczny wygląd.
Cruisery cechuje bogate i komfortowe wyposażenie, Choppery są go w znacznym stopniu pozbawione. Motocykle te są doskonałą platformą do indywidualizacji przez przeróbki, montaż dodatkowych akcesoriów oraz artystyczne lakierowanie. Sposób kierowania i prowadzenia takiego motocykla może być dość odmienny od wrażeń z motocykla na kursie prawa jazdy i sprawiać początkującym spore trudności, zwłaszcza przy manewrach. Jazda w korku czy po nieutwardzonych drogach będzie wymagać wprawy. Pokonywanie dużych dystansów będzie wygodne tylko na niektórych modelach, te mniej obudowane i wolniejsze wymuszą skrócenie dziennych przebiegów. Zasadniczo nie polecam takiego motocykla poszukującym pojazdu uniwersalnego. Z drugiej jednak strony zadeklarowani miłośnicy tego rodzaju motocykli nie odnajdą zapewne satysfakcji w debiucie na innym rodzaju pojazdu co ogranicza im możliwości wyboru do najlżejszych maszyn o łagodnej geometrii zawieszenia.
Przykładowe Cruisery:
- Honda Shadow 750
- Suzuki Intruder 800
- Triumph Bonneville
- Harley-Davidson Sportster 883
Motocykle Uniwersalne
To bardzo otwarta kategoria do której zaliczymy większość maszyn nie wykazujących cech typowych dla pozostałych rodzajów. To motocykle o relatywnie dużej zwrotności, krótkiej ramie i nieco albo bardzo ograniczonym wyposażeniu dodatkowym. Pozycja ciała motocyklisty jest tylko lekko pochylona, jazda jest dość wygodna zarówno dla kierowcy jak i pasażera. Wybierając taki motocykl nie możesz liczyć na dobrą osłonę przed warunkami atmosferycznymi ani na dużą pojemność kufrów ale mimo to taki jednoślad nadaje się do niezbyt ekstremalnej turystyki. Motocykle takie prowadzi się łatwo, można wygodnie poruszać się nimi w korku i nie bać się zjechać na ubitą drogę gruntową. Pojemności silnika zaczynają się od 50 ccm a mogę sięgnąć nawet ponad 1000 ccm. Jest to doskonała propozycja dla rozpoczynających poszukiwania swojej koncepcji pasji motocyklowej jako że tym motocyklem można spróbować różnych form i sposobów jazdy.
Przykładowe motocykle uniwersalne:
- Honda CB500X
- Suzuki SV650XA
- Yamaha YS125
Motocykle terenowe – Enduro i Cross

Motocykle tej grupy stworzone są z myślą o jeździe w trudnym terenie, w błocie i piasku. Słowem wszędzie! Mają wysokie zawieszenie o dużym skoku, relatywnie lekką ale wytrzymałą konstrukcję, wyposażone są w terenowe opony o agresywnym bieżniku zapewniającym trakcję w każdym podłożu. Pozycja motocyklisty jest wyprostowana a układ dźwigni i manetek dostosowany zarówno do jazdy na siedząco jak i stojąco. Pojemności jedno i dwucylindrowych silników zaczynają się od 50 ccm a kończą w okolicach 650 ccm. Motocykle te są niezwykle zwrotne i dynamiczne, pozwalają na pokonywanie stromych wzniesień i rowów. Większość konstrukcyjnie przygotowana jest na skoki i bardzo duże przechyły i nieuchronne wywrotki przy których nadal podawane jest paliwo i poprawnie smarowany sinik. Szybka jazda po asfalcie, zwłaszcza na terenowych oponach, wymaga uwagi kierowcy gdyż za racji na wysoko położony środek ciężkości i geometrię zawieszenia, stabilność w jeździe na wprost nie jest mocną stroną tych motocykli. Zazwyczaj nie nadają się one do transportu większego bagażu, mają niewielkie zbiorniki paliwa a jazda z pasażerem o ile jest możliwa – do komfortowych nie należy. Tylko na tych większych można planować długie terenowe trasy. Motocykle klasyfikowane jako Enduro, pomimo terenowego przeznaczenia, są wyposażone w sposób umożliwiający zarejestrowanie pojazdu i jazdę po drogach publicznych. Motocykle pozbawione elementów niezbędnych w ruchu drogowym czyli świateł, kierunkowskazów czy lusterek, mające zminimalizowana instalację elektryczną służą wyłącznie do jazdy w terenie lub na torze. Klasyfikujemy je jako Cross.
Pomimo iż nie są reprezentatywne dla innych rodzajów motocykli, motocykle terenowe stanowią interesująca propozycję dla początkujących. Niezwykła zwrotność i zwinność, niewielka masa, prostota konstrukcji i stosunkowo duża odporność na wywrotki z pewnością pomoże debiutantom. Dodatkowo – jazda w terenie, zwłaszcza pod okiem doświadczonego instruktora, ma bardzo pozytywny wpływ na kształtowanie umiejętności jazdy także na szosie. Nie bez znaczenia jest możliwość rozpoczęcia przygody z motocyklem na długo przed uzyskaniem uprawnień do jazdy po drogach publicznych. Dobrze jednak pamiętać iż są to motocykle dość wysokie a jazda w terenie jest sporym wysiłkiem i wymaga od kierowcy dobrej kondycji.
Przykładowe enduro/cross:
- Honda CRF450RX
- Suzuki RM-Z450
- Yamaha YZ450F
Supermoto

Motocykle tak określane są modyfikacją maszyn Enduro pozwalającą na wygodną jazdę po asfaltach. Główne różnice kryją się w utwardzonym zawieszeniu i oponach zamienionych na szosowe. Motocykle te zachowują zwrotność i dynamikę pierwowzorów, dodając jednak stabilności na asfaltowym podłożu. Mają podobne zalety i ograniczenia co ich terenowi krewniacy. Idealnie nadają się do jazdy w korku i szybkiego przemierzania niewielkich odległości. Do zaawansowanej, dalekiej turystyki lepiej wybrać inny rodzaj pojazdu. Dla początkującego nie mającego ambicji na długie wyprawy, jazdę w ciężkim terenie ale ceniącego zwrotność i dynamiczność mogą stanowić ciekawą propozycję.
Powyższy podział jest czysto poglądowy, opisuje podstawowe różnice, które warto uwzględnić podejmując decyzję o zakupie. Wiele modeli dostępnych dziś na rynku pasuje do opisu więcej niż jednej z powyższych klas. Niemniej jednak ich wymienione cechy i wyposażenie determinują styl i rodzaj jazdy w którym będą sprawdzać się najlepiej.
Dopasowanie rozmiarów motocykla
Niezależnie od kategorii motocykla, jego modelu czy producenta, dokonując wyboru zwróć uwagę na wielkość maszyny. I nie chodzi tu o wrażenie jakie powoduje ogólna sylwetka motocykla. Bardzo ważne jest aby jego podstawowe rozmiary były dopasowane do parametrów twojego ciała a w szczególności do długości rąk i nóg.
Nogi
W czasie jazdy, twoje nogi muszą wygodnie opierać się na podnóżkach bo wpływa to na komfort jazdy i wygodę obsługi dźwigni biegów oraz hamulca. Gdy motocykl się nie porusza – np. stojąc na światłach, w czasie parkowania lub w korku – wysokość i szerokość (!) siedziska powinna pozwolić Ci stabilnie oprzeć stopy na podłożu i zabezpieczyć motocykl przed przechylaniem się. Porównując dane techniczne traktuj podawaną w nich wysokość siedzenia jako orientacyjną – dużo zależy od kształtu siedziska – szerokie wymusi na Tobie szerszy rozkrok i uniesie nieco stopy. Aby to zweryfikować nie obędzie się bez przymiarki.
Ręce
W przeważającej większości przypadków będziesz bez problemów dosięgać do kierownicy w położeniu na wprost. Problem może się jednak pojawić gdy kierownica jest maksymalnie skręcona w lewo lub prawo. Dalsza z manetek może być na krawędzi twojego zasięgu co skutecznie utrudni precyzyjne operowanie manetką gazu lub sprzęgłem. Przy niektórych manewrach, np. zawracaniu, ciasnych skrętach lub parkowaniu nie unikniesz skręcania kierownicy w krańcowe położenia. To również musisz sprawdzić przed ostatecznym wyborem.
Kwestia wagi
Oprócz dobrania rozmiaru warto zwrócić uwagę na masę motocykla i położenie środka ciężkości. Powiesz że motocykla nosić nie będziesz? Częściowo to prawda… Będziesz jednak odczuwać jego masę ustawiając go do pionu po złożeniu bocznej podpórki albo podnosząc i opuszczając go z centralnej stopki. Od czasu do czasu trzeba będzie go kawałek przetoczyć a być może podnieść po wywrotce. Motocykl zbyt masywny w stosunku do twoich możliwości będzie zmniejszał radość z codziennego użytkowania a w przypadku popełnienia błędu w czasie jazdy, może przypieczętować los zarówno swój jak i twój. Weź też pod uwagę iż nieco łatwiej poradzisz sobie nawet z ciężkim motocyklem, jeśli ma nisko położony środek ciężkości. Łatwiej go utrzymać w pionie gdy jest nieruchomy, łatwiej nim manewrować na małych prędkościach. Jest bardziej poręczny w garażu.
Kwestia mocy
Początkującym często doradza się zakup motocykla o małej mocy i prędkości twierdząc że tak będzie bezpieczniej. Pozornie jest to logiczna i słuszna rada bo łatwo wyobrazić sobie skutki utraty kontroli nad przyspieszającym motocyklem o znaczących osiągach. Ale czy tak jest rzeczywiście?
Jeżeli kierujesz motocyklem, który jesteś w stanie wygodnie obsługiwać, zachowujesz poprawną pozycję, świadomie ograniczasz dynamikę i prędkość do własnych umiejętności oraz unikasz jazdy w ekstremalnie trudnych warunkach to fakt że korzystasz tylko z niewielkiej części dostępnej mocy nie niesie bezpośredniego zagrożenia. Wymaga to od Ciebie dojrzałości i oparcia się pokusie jazdy ponad swoje limity. Jednakże jeśli nie potrafisz zapanować nad sobą to nie uratuje Cię nawet mała pojemność silnika – prędkości rozwijane nawet przez najmniejsze motocykle zwykle wystarczają do spowodowania tragedii. Co więcej, gdy popełnisz błąd z którego możesz wybrnąć już jedynie przez „ucieczką”, to zapas mocy może okazać się bezcenny. Zbyt mała moc może też nieprzyjemnie zaskoczyć Cię gdy wybierzesz się w góry z bagażem lub pasażerem.
Twoje umiejętności będą rosły szybko i motocykl zbyt słaby wkrótce zmusi Cię do kolejnych poszukiwań i wymiany. Moim zdaniem moc motocykla nie jest parametrem tak krytycznym jak waga i rozmiary a te najlepiej oszacujesz doświadczalnie…
Przymiarka
Dopasowanie rozmiarów motocykla najlepiej sprawdzać w kompletnym ubraniu motocyklowym (spodnie, kurtka, buty, rękawice). Jeśli go jeszcze nie posiadasz, skorzystaj z ubrań dostępnych w salonie lub pożycz od znajomych. To ważne, gdyż strój motocyklowy w pewnym stopniu ogranicza swobodę ruchu oraz może zmienić twoją wysokość (np. buty na podwyższonym obcasie)
Ustaw motocykl na stabilnym i równym podłożu. Jeżeli motocykl jest wyposażony w centralną stopkę – ustaw go na niej.
Jeśli pomimo właściwego postępowania i pomocy, nie możesz umieścić motocykla na „centralce” to być może jest dla Ciebie po prostu zbyt masywny. Zastanów się nad lżejszym modelem…
Zajmij miejsce na siedzeniu, przysuwając się ku przodowi jak najbliżej zbiornika. Stopy ustaw na podnóżkach równolegle do osi motocykla a dłonie umieść na manetkach. Zobacz czy nogi w kolanach nie są zbyt ugięte (wyobraź sobie że będziesz tak siedzieć przez najbliższe 2 godziny). Sprawdź czy lewa stopa ma swobodę zmiany biegów w górę i w dół. Zobacz czy prawą stopą możesz wygodnie zahamować a potem odstawić stopę na podnóżek. Skręć maksymalnie kierownicę w obie strony i zobacz czy możesz w takich położeniach precyzyjnie operować gazem i sprzęgłem. Zestaw motocykl z centralnej stopki
Ustaw motocykl na bocznej stópce, wsiądź na siedzenie a następnie ustaw go pionowo i sprawdź czy możesz oprzeć obie stopy stabilnie i mocno na podłożu. Stopa nie musi opierać się całą powierzchnią ale nie wystarczy że dotykasz samymi palcami. Załóż że nawierzchnia nie zawsze będzie równa i gładka. Zawsze musisz być w stanie utrzymać motocykl w pionie, np. gdy zawieje wiatr lub pasażer zmieni pozycję.
Jeśli masz problem z wyprostowaniem motocykla bo nie starcza Ci siły aby oderwać boczną stópkę od podłoża rozważ wybranie innego modelu…
W niektórych motocyklach istnieje elektryczna lub ręczna regulacja wysokości zawieszenia, pozwalająca dostosować pozycje siedziska w zakresie do kilkudziesięciu milimetrów. Upewnij się że wykorzystujesz najbardziej dogodne ustawienie zawieszenia. W niektórych motocyklach możliwa jest wymiana siodła na akcesoryjne o innej wysokości. Taka modyfikacja wystarczy aby zrekompensować 2-3 cm wysokości. Niższe osoby mogą zakupić buty o specjalnie podwyższonym o 2,5 cm obcasie. W ostateczności niektóre motocykle można w serwisie obniżyć nawet o kilka centymetrów przez wymianę niektórych elementów zawieszenia (uwaga – wpływa to na charakterystykę motocykla!).
Nowy czy używany
Osobnym zagadnieniem jest wybór pomiędzy zakupem nowego fabrycznie motocykla z salonu a maszyny używanej. Wiele zależy oczywiście od twoich możliwości finansowych i strategii zakupowych. Warto jednak uwzględnić następujące aspekty
Motocykl z salonu
- Nowy, poprawnie serwisowany motocykl nie zrobi Ci niemiłej niespodzianki psując się gdzieś na drodze. Przynajmniej nie powinien. To zmniejsza stres na początku przygody…
- Zazwyczaj przy zakupie w salonie możesz liczyć na wsparcie sprzedawcy a przynajmniej na gotowość spełniania twoich zachcianek co do przymiarek, jazdy próbnej czy dobrania dodatkowych akcesoriów. Oglądasz pojazd w cieple, dobrym oświetleniu i miłym otoczeniu.
- Po zakupie, do końca gwarancji przeglądy i większe modyfikacje musisz realizować w ASO (autoryzowanym serwisie) co zazwyczaj jest zauważalnie droższą opcją.
- W przypadku wywrotki koszty serwisowe w ASO są wysokie. Potrzebujesz dobrego ubezpieczenia AC.
- Przez pewien czas po premierze najnowszego modelu może nie być dostępne potrzebne Ci wyposażenie akcesoryjne innych producentów.
- Niektóre firmy motocyklowe oferują darmowe lub dotowane kursy doszkalające dla swoich klientów. A takie szkolenia są szczególnie istotne na początku zbierania doświadczeń.
- Na koniec drobne ale ważne – zazwyczaj salon może zorganizować profesjonalny transport zakupionego motocykla do domu co jest ważne gdy np. kupujesz motocykl zimą albo nie masz jeszcze stosownych uprawnień.
Motocykl używany
- Na początku oczywistość szczególnie bolesna w przypadku motocykli – jeśli nie znasz historii kupowanego pojazdu (np. zakup od znajomego) to istnieje realne ryzyko zakupu pojazdu źle użytkowanego i serwisowanego lub wręcz powypadkowego. Bez pomocy doświadczonej osoby nie będziesz jeszcze potrafić odnaleźć ukrytych wad.
- Zazwyczaj motocykl używany jest tańszy niż nowy z salonu. Czasem znacznie tańszy. Być może nie wiesz jeszcze czy motocykle „to jest to” w twoim życiu. Rozczarowanie będzie wtedy mniej kosztowne…
- Używany motocykl po okresie gwarancji możesz serwisować i naprawiać w każdym warsztacie lub nawet samodzielnie. To obniża koszty ewentualnej wywrotki.
- W przypadku starszych maszyn nie masz gwarancji producenta więc koszt każdej naprawy w 100% pokrywasz z własnej kieszeni.
- Motocykl w momencie zakupu może być wyposażony w interesujące akcesoria które w mniejszym stopniu niż w salonie wpływają na cenę
- Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe nie oferują ubezpieczeń Auto Casco dla pojazdów starszych niż 10-12 lat. Każda wywrotka lub kolizja z twojej winy oznacza wydatki na naprawę.
- Dla modeli wycofanych ze sprzedaży lub mało popularnych po wywrotce może być problem z zakupem części zamiennych
Jak pisałem na początku wybór pierwszego motocykla nie jest łatwy. Mam nadzieję że powyższe rozważania pomogą Ci dokonać dobrego wyboru! Zachęcam Cię również do podzielenia się swoimi uwagami i doświadczeniami …
To ja tez sie doloze z punktem widzenia 🙂
Moje pierwsze przymiarki do motocykla poprzedzone byly dluga lektura roznych artykulow, ktore mnie po prostu zniechecily. To bylo ladnych pare lat temu i wiekszosc artykulow miala wiecej w sobie testosteronu niz rzetelnych informacji, wiec odpuscilam sobie czytanie meskich wypocin i chlopiecych sporow pod artykulami kto ma co i dlaczego nie. Tu artykul i merytoryczny, i do mnie rowniez skierowany (by byl) gdybym teraz zastanawiala sie nad pierwszym motkiem… tymczasem od niemal 10 lat jezdze na Hondzie Shadow 750 VT.
A wybor byl prozaiczny – dosiegalam nogami do ziemi i jednoczesnie ta konstrukcja ma niski srodek ciezkosci co powoduje ze latwo ja moge na parkingu opanowac. Dokladnie jak w artykule, tej porady nigdzie wczesniej nie znalazlam. Dalej jednak bylo mi bardzo trudno, bo wlasnie nigdzie, wcale, wogole, nie bylo w artykulach o piewrszym motocyklu, tak jak jest tutaj, o tym, czego unikac w wyborze…. a moja Sharlota jest cruiserem. Ciezkim, dosc zwrotnym i porywistym jak na ten segment ale jednak cruiserem. I kat wyprzedzenia glowki ramy ma tu kolosalne znaczenie przy manewrach. Na pierwszy motocykl – matkojedynajawogolenieumiemtymjezdzic. I tak bylo przez kilka lat, bo ja sie uparlam ze bedzie moja i ja opanuje.
Zatem potwierdzam to co pisze autor – motocykle te sa piekne, robia wrazenie, i uwielbiam moja Sharlote, ale na pierwszy motocykl nie polecam. Nabiera sie zlych nawykow, jest ciezej niz moze byc, a dlugie przeloty, choc mozliwe (na liczniku maksymalny dzienny przebieg moj i Sharloty to ponad 1000 km, od Warszawy za Wieden, wiec da sie) to okupione sa bolami kolan, plecow, oraz tego miejsca gdzie plecy koncza swa szlachetna nazwe. Aha, i moim przypadku, jako ze jezdze z akcesoryjna szyba ktora jest szybka a nie oslona, to dochodzi jeszcze bol glowy od szumu powietrza w kasku. I od oporow powietrza, bo zdejmuje Cie z fotela juz powyzej 120 km/h. Ja nie musze szalec i nie sa mi potrzebne wieksze predkosci, ale meczace to to jest.
Po latach – motocykl opanowany. Nadal sie pieknie prezentuje (tzw chemia i prezencja to byl min warunek zakupu, bo kupowalam nowke), i umiem jezdzic na niej na stojaco, zawracac i robic waskie osemki, cuda wianki. Ale latwo nie bylo, bo motocykl – trudny. Czy polecilabym go na pierwszy motocykl? Nie. Ale znowu – co kto lubi. Bo fakt jest tez taki, ze w ofercie motkow malo jest takich ktore sa odpowiednie dla niskich jezdzcow (plec dowolna).
Teraz poszlabym w crossa lub turystyka crossowego – ale BMW sa na mnie za wysokie 🙁
Pozdrawiam i szerokosci!
Bardzo fajny artykuł, dodałbym jednak coś z własnych doświadczeń, może to jakoś uzupełni albo pokaże inne punkty widzenia.
Jako młody człowiek zrobiłem prawo jazdy w wieku 17 lat. Oczywiście powstała kwestia pierwszego motocykla, niestety status materialny w mojej rodzinie nie pozwalał na kupno dowolnego motocykla a wybór na początku lat 90’tych nie był największy. Szczęśliwie w rodzinie była MZ250 po moim starszym bracie – nie mając wyboru – byłem w pełni usatysfakcjonowany. Jestem przekonany, że w takiej sytuacji jest wielu młodych ludzi i dla nich wybór “tego pierwszego” będzie bardzo ograniczony z powodów ekonomicznych, chociaż rynek motocykli używanych w obecnych czasach jest dużo większy. Tu wziąłbym dodatkowo niezawodność motocykla jako kryterium wyboru . Konieczność częstych napraw może skutecznie zabić przyjemność z jazdy dla osób, które nie koniecznie wraz z pasją motocyklową są jednocześnie mechanikami.
Następnie – to kazus mojej żony, która na pewnym etapie swojego życia postanowiła spróbować jazdy na motocyklu. Jej motywacja do dziś pozostaje dla mnie zagadką, gdyż nigdy wcześniej nie przejawiała jakiegokolwiek zainteresowania, a moja pasja do motocykli była jej kompletnie obojętna. Poszła na kurs motocyklowy, wybór pierwszej szkoły motocyklowej był przypadkowy (no może – geograficzny), towarzysząc jej na placu podczas pierwszych prób jazdy na motocyklu widziałem, że nie będzie łatwo. Żonie udało się jednak ukończyć kurs i nauczyła się wykonywać wszystkie manewry, lepiej lub gorzej. Rozumieliśmy jednak, że na egzamin jest jeszcze za wcześnie. Tu przyszło nam z pomocą państwo z ustawą, iż posiadając kat B można kierować motocyklami do 125 cm3. Postanowiliśmy dać sobie czas i jako pierwszy motocykl dla żony, kupiliśmy 125 cm3. Wybór motocykla pozostawiłem żonie, a dla niej jednym kryterium wyboru, był wygląd. Wybrała sportową Yamahę R125. Rzeczywiście wygląd tego motocykla przykuwał wzrok przechodniów dużo bardziej niż mój FZ8 – choć stosunek mocy obu maszyn był jak 1:10 na korzyść FZ8. Pasja motocyklowa ostatecznie zagościła w sercu mojej żony i po roku wróciliśmy do tematu prawa jazdy. Wybraliśmy tym razem szkołę motocyklową z instruktorami potrafiącymi uczyć (wybór padł na Kulikowisko), i po 2-3 próbach egzaminacyjnych żona stała się posiadaczem kat A. Musieliśmy zmienić maszynę. tylko na jaką? Jako, że dalej brakowało doświadczenia, wiec tym razem naszym kryterium wyboru nie były jakieś specjalne właściwości motocykla tylko zupełnie coś innego. Otóż, szkoły motocyklowe i ośrodki egzaminacyjne udostępniają głównie dwa modele motocykla dla kat A. Suzuki Gladius, MT-07 (przynajmniej w Warszawie). Ucząc się w szkole motocyklowej, żona poznała MT07, nauczyła się go i wiedzieliśmy, że jest wstanie go opanować. Tym razem kryterium wyboru było pragmatyczne. Kolejnym motocyklem będzie Yamaha MT07, notabene uważam ten motocykl za idealny jako ten pierwszy, jest genialnie prosty w obsłudze wybitnie ułatwiając jazdę. Jego manewrowość jest niesamowita a silnik i jego charakterystyka nakazuje pogratulować jego konstruktorom.
Kolejny przykładem jest mój syn, który jako 16-latek posiadł kat A1 pozwalającą na dosiadanie 125. W związku z jego gabarytami – wzrost powyżej 180cm – R125 była zdecydowanie za mała. Tu niestety w kategorii 125’ek nie mieliśmy zbyt dużego wyboru. Kupiliśmy Hondę Varadero 125 (jedyna w swoim rodzaju), pozwalająca na wygodną jazdę “prawdziwym mężczyznom”.
Jak widać nawet w jednej rodzinie gdy wyboru dokonują Ci sami ludzie, podejście i kryteria się zmieniają. A sprawa wyboru pierwszego motocykla, tylko na pozór jest rzeczą łatwą. Dużo łatwiej wybiera się ten drugi motocykl.
Jeszcze jedna uwaga do artykułu, iż pominięty został typ motocykli “Naked”, prawdopodobnie traktowany przez autora jako motocykl uniwersalny. Osobiście się z tym nie zgadzam. Mamy obecnie dwa motocykle Fz8 (fazer8), który jest rzeczywiście uniwersalny (można go łatwo przystosować do turystyki i jazdy po mieście), ma w miarę niezłą ochronę przed wiatrem pozwalając na znacznie dłuższe przeloty niż MT07 motocykl typu “Naked” . MT07 to typowy mieszczuch, a jazda w trasie z wyższymi prędkościami wymaga stałej walki z wiatrem. Potwierdził to wyjazd w Alpy, gdzie Fazer8 z wysoką przednią szybą znacznie mniej męczył kierowcę, niż MT07 gdzie w okolicach godz 17 zmęczenie było tak duże, iż wymagało natychmiastowej przerwy i kilkugodzinnego snu, aby powrócić do siebie.
Pozdrawiam