
Pierwsze wyposażenie motocyklisty
Kiedy masz już w ręku kluczyki do swojego nowego motocykla lub wielkimi krokami zbliża się moment jego zakupu – zadajesz sobie pytanie: „co jeszcze potrzebuję aby zacząć jeździć?” Jakie pierwsze wyposażenie kupić?
Niestety za dużo razy spotykałem rozpalonych emocjami przyszłych motocyklistów, którzy gdzieś pomiędzy zakupem motocykla a pierwszą trasą pominęli ważny temat wyposażenia motocyklisty.
– Wiadomo! Kask trzeba mieć! A z resztą jakoś to będzie…
– Mam świetną kurtkę turystyczną i buty wojskowe, na początek mi wystarczy!
– Daleko nie będę jeździć. A w dodatku spokojnie i powoli…
– Nie mam teraz kasy, wszystko poszło na motocykl, może w przyszłym miesiącu coś dokupię.
Takie i podobne zapewnienia niestety nie są w stanie skutecznie zaklinać rzeczywistości. Okazuje się że wcale nie było wolno ani krótko albo że w połowie trasy rozpadał się deszcz albo że na zakręcie był piasek. I zaczynają się kłopoty…
Przyjrzyjmy się zatem wspólnie czego faktycznie będziesz potrzebować aby zacząć jeździć motocyklem bezpiecznie i wygodnie. Przyjmijmy założenie że ma być oszczędnie ale kompletnie, nie na tor ani off-road tylko na ulice i lekkie podróże. A więc do dzieła!
Kask
Jedynym elementem wyposażenia motocyklisty narzucanym w Polsce przez Prawo o ruchu drogowym jest kask. Oczywistą i podstawową rolą kasku jest ochrona głowy przed urazami. Warto jednak zdawać sobie sprawę że kask ma ochronić Cię także przed wiatrem, deszczem, zimnem, hałasem i różnymi nadlatującymi obiektami takimi jak kamienie czy owady.
W sklepach znajdziesz wiele rodzajów kasków oferowanych przez wielu producentów. Rozpiętość cen może Cię zaskoczyć. Najtańsze chińskie produkty „kaskopodobne” zaczynają się od 100 zł ale dobre, markowe kaski mogą kosztować nawet 3-4 tysiące. W praktyce warto rozważać przedział nieco węższy, od mniej więcej 700zł do 3000 zł. Na kasku nie warto jednak oszczędzać. Ma on wpływ zarówno na bezpieczeństwo jak i komfort jazdy. Kupując kask musisz go dobrać zarówno do rozmiaru i kształtu własnej głowy jak też rodzaju jazdy którą preferujesz. Jedne typy kasków będą dobrze sprawdzać się na torze, inne w turystyce a jeszcze inne przy intensywnej jeździe terenowej. Warto też wiedzieć że kaski niektórych producentów mają modele dedykowane osobno dla kobiet i dla mężczyzn. Różnią się wtedy kształtem i materiałem wyściółki oraz wzornictwem.
Postaraj się nie kupować kasku używanego! Po pierwsze każdy kask jednorazowo „układa” się do kształtu głowy, poprzez trwałe odkształcenie niektórych elastycznych elementów. Cudzy kask do twojej głowy nie będzie już tak dobrze pasował jak nowy. Po drugie nie wiesz co dany kask przeżył do tej pory – czy przypadkiem nie był mocno uderzony (nie zawsze będzie widać ślady) lub czy np. nie był poddany zbyt wysokim temperaturom. Każdy kask ulega też powolnemu starzeniu i po kilku latach pomimo braku uszkodzeń powinno się go wymienić na nowy. Stąd w przypadku tego elementu wyposażenia nie należy kupować „używki”.
- Więcej o konstrukcji kasków przeczytasz w osobnym wpisie.
Kurtka i spodnie
Każdy z nas przynajmniej raz w życiu poobcierał się przy upadku. Czy to z roweru, czy na rolkach, czasami po prostu potykając się w biegu. Otarta skóra i siniaki to nic przyjemnego ale zazwyczaj szybko się goją i odchodzą w niepamięć. Być może to właśnie powoduje iż wielu motocyklistów decyduje się na jazdę w zwykłych, „cywilnych” ciuchach. Być może zakładają że w razie wywrotki nic im poważnego się nie stanie… Niestety w przypadku jazdy na motocyklu mamy do czynienia ze znacznie większymi prędkościami niż na rolkach czy rowerze. Gdy dochodzi do kontaktu naszego ciała z nawierzchnią – szkody mogą być trudne do wyobrażenia. Przyjrzyj się kiedyś z bliska jak wygląda asfalt – jest jak gruboziarnisty papier ścierny. Tzw. „szlif” czyli ślizg motocyklisty po wywrotce bez ochronnej odzieży powoduje ogromne obrażenia. Może to być pocięta i zdarta skóra (nie naskórek) , uszkodzenia mięśni i ścięgien, głębokie poparzenia (tarcie wytwarza wysokie temperatury), ciała obce wbite w rany i inne medyczne „atrakcje”. Aby uniknąć takich obrażeń należy zawsze stosować ubrania ochronne na całe ciało. I tu znowu rozpiętość rozwiązań i materiałów jest ogromna: od kompletów tekstylnych, opartych na specjalnych tkaninach i wyposażonych w pochłaniające energię ochraniacze do jednoczęściowych skórzanych kombinezonów idealnie dopasowanych do sylwetki. Renomowani producenci motocyklowej odzieży mają osobne linie produktowe dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Ceny zaczynają się od kilkuset złotych za komplet a kończą się… no powiedzmy że na kilkunastu tysiącach. Realnie zupełnie sensowny komplet „na początek” można kupić w przedziale 700-2000zł.
Rękawice ochronne
Dłonie w razie upadku są szczególnie narażone na obrażenia. Z racji na konstrukcję anatomiczną są delikatne a naturalne odruchy powodują że często jako pierwsze mają kontakt z nawierzchnią. Dodatkowo w czasie jazdy na motocyklach bez osłon na dłonie i podgrzewanych manetek najszybciej przemarzają. Z tych powodów warto zakupić skórzane lub tekstylne rękawiczki motocyklowe, wyposażone w dodatkowe ochraniacze i konstrukcję gwarantującą dobry kontakt z kierownicą i urządzeniami sterowniczymi motocykla. Rękawiczki to wydatek od kilkudziesięciu złotych do kilkuset, w skrajnych przypadkach do ponad tysiąca złotych. Sensowne i wygodne znajdziesz w przedziale 100-300 zł. Nieco droższe będą rękawiczki wyposażone w wodoodporną membranę, która ochroni twoje dłonie od deszczu i wiatru.
Buty motocyklowe
Stopy i kostki są narażone na urazy zarówno w czasie wypadku jak i zwykłej wywrotki. Buty motocyklowe swoją konstrukcja powinny chronić stopę, stawy i piszczele przed nieanatomicznym odkształceniem, temperaturą i tarciem. Dodatkowo na co dzień powinny zapewnić ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Część modeli zapewnia pełna wodoodporność przy jednoczesnym „oddychaniu” stopy. Podobnie jak w przypadku ubrań producenci oferują damskie i męskie wersje niektórych modeli. W przypadku butów, podobnie jak w przypadku kasków, różne modele dedykowane są do różnego typu jazdy. Możesz napotkać buty do jazdy miejskiej, do turystyki, do jazdy w terenie oraz na torze wyścigowym. Ceny wahają się od 200 zł do 2500 tysiąca. Sensowne, wodoodporne buty to wydatek około 300 – 700 zł.
Osłona szyi
Dobrze jest do swojego wyposażenia dodać chustę, komin czy specjalny kołnierz chroniący szyję przed warunkami atmosferycznymi (zimno, upał, wiatr). Jeśli wybierzesz gładki i delikatny materiał dodatkowo unikniesz podrażnienia i otarcia skóry szyi o kołnierz kurtki. W czasie jazdy często dochodzi do podrażnienia naskórka na skutek ciągłego rozglądania się i kręcenia głową na boki. Możesz wybrać jeden z kołnierzy oferowanych przez producentów odzieży motocyklowej (wydatek 100-300 zł) ale równie dobrze sprawdzi się chusta ze sklepu turystycznego czy sportowego za 30 zł.
Kombinezon przeciwdeszczowy
Jeśli posiadasz tekstylne kurtkę i spodnie wyposażone w membranę to w przypadku krótszych podróży w deszczu nie musisz stosować żadnych dodatkowych rozwiązań. Jeśli poważnie myślisz o dalekiej turystyce motocyklowej to prędzej czy później trafi Ci się cały dzień jazdy w ulewnym deszczu. Wtedy, mimo membrany, wilgoć przenika do ciała a ubranie staje się ciężkie i zimne. W takich przypadkach oraz gdy jeździsz w ubraniu bez membran warto dokupić jedno lub dwuczęściowy kombinezon przeciwdeszczowy. Najtańsze to wydatek około 120-150 zł. Produkt trwały i przez wiele lat skuteczny będzie Cię kosztował około 300-450 zł. Najbardziej zaawansowane ochraniacze przeciwdeszczowe zapewniające oddychalność to wydatek grubo ponad 1000 zł.
Po zwinięciu kombinezon przeciwdeszczowy nie zajmuje wiele miejsca a może uratować niejeden wyjazd!
Przy wyborze pamiętaj aby kombinezon mierzyć na kompletną odzież motocyklową – jest to ochrona stosowana dodatkowo a nie zamiast!
Kamizelka odblaskowa
Wiem że kamizelki odblaskowe nie każdemu przypadają do gustu. Ja jednak jestem ich gorącym zwolennikiem jako że w pasywny sposób znacząco podnoszą bezpieczeństwo motocyklisty czyniąc go widocznym z daleka. Stąd gorąco zachęcam Cię do zakupu i noszenia takiej kamizelki. Ceny zaczynają się od przysłowiowych złotówek ale mogą osiągnąć poziom kilkuset złotych w przypadku renomowanych marek i eleganckich, dopasowanych do ciała modeli. Wygodne i trwałe kamizelki dedykowane dla motocyklistów można kupić w przedziale 70-150 zł. Pamiętaj że warto je nosić zawsze, nie tylko po zmroku.
Podsumowanie
Wybrałem się zatem na wirtualne zakupy do jednego z internetowych sklepów, wybierając produkty tanie ale markowe. Jedynie co do kasku nie robiłem żadnych kompromisów i wybrałem Schuberth C3 Pro jako przedstawiciela kasków z wyższej półki.
Podsumujmy zatem przykładowe zakupy:
Kask 1590 zł
Kurtka i spodnie 590 zł
Rękawice 170 zł
Buty 299 zł
Chusta 35 zł
Kombinezon przeciwdeszczowy 250 zł
Kamizelka 35 zł
Razem: 2939 zł
Jak widać użyteczny i sensowny komplet bez zbytnich kompromisów można kupić za mniej niż 3000 zł. Można oczywiście zrobić te zakupy taniej jak i znacznie drożej. Wszystko zależy od Twoich wymagań i możliwości. Niemniej jednak ważne aby przed pierwszym wyjazdem skompletować to wyposażenie! I nigdy nie rezygnować z jego użycia, nawet gdy jedziesz tylko na sąsiednie osiedle albo 35 stopni w cieniu zachęca do jazdy w podkoszulku.