
Umiejętności motocyklisty
Jazda jednośladem wymaga od motocyklisty umiejętności pozwalających prowadzić pojazd bezpiecznie i efektywnie. Zdobywamy je na kursie prawa jazdy, w trakcie szkoleń doskonalących, oraz dzięki kolejnym pokonywanym kilometrom. Kierowanie motocyklem to jednak nie wszystko co musi potrafić dobry i samodzielny motocyklista.
Poniżej spisałem szereg umiejętności motocyklisty które, moim zdaniem, warto opanować, aby czerpać jak największą satysfakcję z naszej pasji.
Na wstępie zaznaczam, że poniższa lista jest moim subiektywnym spisem który powstawał wraz z upływem czasu i nabieraniem motocyklowego doświadczenia. Nie traktuj jej jak prawdy objawionej, niech raczej będzie dla Ciebie inspiracją oraz punktem wyjścia do planowania własnego rozwoju.
Podzieliłem ją na trzy bloki w kolejności od umiejętności najbardziej koniecznych do tych, które mogą oszczędzić twoje nerwy i pieniądze. Dodatkowo wyszczególniłem kilka umiejętności niezbędnych każdemu turyście motocyklowemu. Lista jest jednocześnie zapowiedzią dłuższego cyklu artykułów opisujących wyszczególnione czynności.
Część pierwsza – obowiązkowe umiejętności motocyklisty.
Bez ich opanowania zawsze będziesz potrzebować kogoś do pomocy i możesz zapomnieć o samodzielności…
- Udzielanie pierwszej pomocy – czyli wszystko co należy zrobić, gdy jestem świadkiem wypadku w którym są poszkodowani.
- Tankowanie paliwa – niby oczywiste ale wiele osób sporo ryzykuje, popełniając podstawowe błędy. Dobrze wiedzieć jak POPRAWNIE nalać paliwa na stacjach benzynowych.
- Kontrola poziomu oleju silnikowego – niezbędna wiedza o tym kiedy i jak to robić aby jeździć długo i bez problemów.
- Uzupełnianie oleju silnikowego – Musisz wiedzieć jak dostać się do wlewu, jaki oleju zastosować i ile go jednorazowo dolewać.
- Kontrola poziomy płynu chłodzącego – Mało kto zawraca sobie głowę tym niepozornym zbiorniczkiem. A warto wiedzieć jaka jest poprawna procedura sprawdzania ilości chłodziwa by szybko diagnozować problemy i ewentualne awarie (istotne tylko w motocyklach chłodzonych płynem).
- Kontrola stanu ogumienia – Bardzo ważne dla bezpieczeństwa jest prewencyjne oglądanie stopnia zużycia oraz ewentualnych uszkodzeń obu opon. Regularnie powtarzane może uratować przed poważniejszymi kłopotami.
- Sprawdzanie ciśnienia w oponach – Nie mniej istotne jest ciśnienie w oponach. Musisz wiedzieć kiedy, jak, i czym kontrolować oraz uzupełniać powietrze w ogumieniu twojego motocykla. Tu znajdziesz więcej informacji…
- Wymiana żarówki – Zazwyczaj żarówka przepala się w najmniej spodziewanym i korzystnym momencie. Wtedy bardzo przydaje się wiedza o rodzajach stosowanych żarówek i sposobach ich wymiany w twoim motocyklu.
- Wymiana bezpiecznika – Żeby nie wzywać holowania na darmo, warto wiedzieć gdzie znaleźć i jak dobrać nowy bezpiecznik w twoim motocyklu (istotne tylko w motocyklach wyposażonych w bezpieczniki topikowe).
- Smarowanie łańcucha – podstawowa umiejętność, mimo to budząca wiele dyskusji i sporów. Warto wiedzieć kiedy, czym, i jak smarować skutecznie by nie ubrudzić siebie oraz otoczenia (wiedza dla każdego, pomimo że do zastosowania tylko w motocyklach napędzanych łańcuchem)
- Kontrola naciągnięcia łańcucha – Nie trzeba jeździć do warsztatu żeby skontrolować naciąg łańcucha. To kwestia wybrania właściwego miejsca pomiaru i poprawnej oceny wielkości luzu łańcucha. Sztuka w tym aby sprawdzić go w kilku położeniach napędu i nie ubrudzić się przy tym smarem (tylko w motocyklach wyposażonych w łańcuch).
- Mycie motocykla – niby proste to i oczywiste a przy wizycie w serwisie okazuje się że nie do końca. Ważna jest wiedza o tym jak umyć motocykl samodzielnie lub na co zwracać uwagę przy wyborze usługi aby nie zaszkodzić maszynie nadmiernym ciśnieniem wody i chemią.
- Podnoszenie motocykla po wywrotce – Każdemu prędzej czy później zdarzy się wywrócić motocykl. Wtedy warto wiedzieć jak go podnieść samodzielnie i jak po “glebie” uruchomić pojazd ponownie.
- Ładowanie akumulatora prostownikiem – Gdy przypadkowo rozładujesz akumulator, musisz potrafić się do niego dostać i w bezpieczny sposób naładować go z prostownika.
- Uruchamianie motocykla z kabli – czyli jak uruchomić silnik przy rozładowanym akumulatorze pożyczając prąd z innego pojazdu.
- Kontrola zużycia klocków hamulcowych – Unikniesz niespodzianki jeśli regularnie sprawdzasz stan zużycia klocków. Wizualna kontrola grubości okładzin hamulcowych w tarczowych hamulcach twojego motocykla to nic trudnego.
- Regulacja zawieszenia – choć potrzeba do tego nieco wiedzy o sposobie działania zawieszenia, warto umieć to zrobić zwłaszcza gdy często zmieniasz obciążenie motocykla i sposób jazdy. W nowoczesnych i doposażonych elektroniką motocyklach zrobisz to w menu komputera, w prostszych konstrukcjach ręcznie za pomocą pokręteł i klucza.
Część druga – umiejętności, które oszczędzą Ci wydatków i ułatwią życie
Nie musisz ich stosować aby jeździć samotnie motocyklem ale warto je opanować aby nie być zdanym płatne usługi.
- Naciąganie łańcucha – Gdy pomiar wskaże konieczność zmniejszenia luzu łańcucha, może zrobić to samodzielnie o ile masz narzędzia w stosownych rozmiarach oraz klucz dynamometryczny.
- Kołkowanie opony bezdętkowej – Przy przebiciu opony masz dwie możliwości – transport motocykla na przyczepie lub lawecie albo tymczasowe załatanie opony specjalnym kołkiem. W niektórych sytuacjach ta druga możliwość pozwoli Ci zaoszczędzić masę czasu i sporo pieniędzy.
- Wymiana klocków hamulcowych – nie wymaga specjalistycznych narzędzi, wystarczy komplet dobrych kluczy, środek do czyszczenia hamulców i nowe klocki. Możesz to zrobić we własnym zakresie, jeśli do serwisu Ci nie po drodze…
- Kontrola zużycia zestawu napędowego – Nawet poprawnie smarowane łańcuch i zębatki zużywają się w czasie jazdy. Warto umieć samodzielnie skontrolować stopień ich zużycia aby zaplanować wymianę całego zestawu.
- Regulacja sprzęgła – można ją bez trudu wykonać samodzielnie w celu kompensacji zużycia i w celu dopasowania do wielkości dłoni.
- Przewożenie motocykla na przyczepie – Załadunek, mocowanie i rozładunek motocykla z lawety lub przyczepy to umiejętność bardzo przydatna w sytuacji awarii i przy konieczności transportu motocykla na duże odległości. Przyczepę motocyklową wraz z pasami do mocowania jednośladu, można dziś wypożyczyć bez żadnych problemów i większych kosztów.
Część trzecia – umiejętności motocyklisty niezbędne, gdy poważnie myślisz o turystyce motocyklowej
Poza doświadczeniem w biwakowaniu czy sposobami na znalezienie dobrego hotelu, turystów motocyklowych wyróżnia wiedza specyficzna dla podróży jednośladem. Najważniejsze moim zdaniem umiejętności motocyklisty – podróżnika to:
- Planowanie podróży z użyciem nawigacji GPS – w turystyce motocyklowej nie wystarczy wbić do nawigacji współrzędne punktu docelowego. Ryzykujemy wtedy ominięcie najciekawszych dróg i malowniczych miejsc… Motocyklem zazwyczaj chcemy jechać precyzyjnie wybranymi przez siebie drogami, nadal korzystając z dobrodziejstwa jakim są podpowiedzi nawigacji. W tym celu warto trasę wcześniej wprowadzić do pamięci urządzenia korzystając z wewnętrznych lub zewnętrznych aplikacji.
- Oszczędne i przemyślane pakowanie – ograniczona pojemność i nośność motocykla zmusza turystów do limitowania zabieranego bagażu. Dobór właściwego zestawu, w którym masz wszystko co potrzebne i nic co zbędne, jest cenną umiejętnością. Dodatkowo warto wypracować taki sposób pakowania, przy którym masz łatwy dostęp do tych rzeczy, które w czasie jazdy mogą być potrzebne.
- Mocowanie bagażu na motocyklu – niby oczywiste ale niepoprawnie wykonane może odebrać przyjemność z podróży lub nawet zakończyć się wypadkiem. Warto wypracować sposoby, dzięki którym bagaż zamocujemy trwale, bezpiecznie i w sposób nie zakłócający stabilności motocykla.
- Ochrona przed deszczem – przy dłuższych trasach przejechanych w deszczu, umiejętności i wyposażenie gwarantujące pozostanie suchym są bezcenne. Niektórym turystom przytrafiają się elementarne błędy, nie pozwalające w pełni wykorzystać posiadanych zabezpieczeń.
- Ochrona przed zimnem – podobnie jak w przypadku wody, zimno jest twoim przeciwnikiem. Niewielkimi środkami technicznymi i sprawdzonymi sposobami ubierania, możesz chronić się przed wyziębieniem w czasie jazdy.
- Parkowanie motocykla w trudnym terenie – W czasie podróży często musimy zaparkować motocykl w miejscu do tego nie przygotowanym. Warto wtedy umieć stabilnie ustawić motocykl na miękkim lub pochyłym podłożu tak aby potem móc bez problemu wyjechać.
Powyższa lista nie wyczerpuje wszystkich przydatnych umiejętności motocyklisty. Bardzo liczę na twoje uwagi w komentarzach! proszę, zaproponuj inne lub poddaj krytyce powyższe umiejętności. Dzięki twojej opinii, inni czytelnicy będą dysponować bardziej uniwersalnym i obiektywnym zestawieniem…
Z dużą przyjemnością czytam Twojego bloga. Jako początkująca motocyklistka i partnerka doświadczonego motocyklisty staram się chłonąć każdą porcję wiedzy. Nic nie zastąpi własnych doświadczeń ale korzystanie ze sprawdzonych porad upraszcza i systematyzuje to co już wiemy, zmniejszając również liczbę popełnianych błędów.
Bardzo podoba mi się sposób, w jaki dzielisz się swoimi doświadczeniami i ich wszechstronność (trudna do znalezienia w jednym
Miejscu). Mam nadzieję, że z czasem będę w stanie podzielić się w komentarzach własnymi. Sezonu nie zamykam, bo warunki atmosferyczne pozwalają nadal od czasu do czasu wyciągnąć maszynę na spacer 😉 pozdrawiam serdecznie, Joanna