Austria motocyklem – porady praktyczne
Austria przemierzana motocyklem, jawi się jako miejsce stworzone dla turystów. Jest to kraj bezpieczny, bardzo otwarty na turystykę i dobrze zorganizowany. Ponad połowę jego powierzchni zajmują Alpy, a więc krętych, górskich dróg jest tam pod dostatkiem. Bogata baza turystyczna, składająca się z hoteli, pensjonatów i kempingów zachęca do odwiedzin. Szczyt turystyczny przypada na okres zimowy, co latem pozwala na znalezienie okazyjnych cen zakwaterowania.
Austria ogólnie
Austria ma powierzchnię niemal czterokrotnie mniejszą niż Polska (83 878,99 km²), podobną gęstość zaludnienia (102 osób/km²) i niemal trzy razy większy przychód PKB na osobę (47 290 USD). Graniczy z Niemcami, Czechami, Włochami, Węgrami, Słowenią, Szwajcarią, Słowacją i Liechtensteinem. Od 1995 roku jest członkiem Unii Europejskiej.
Kraj zamieszkują w 85% Austriacy, brak jest dominujących mniejszości narodowych. Językiem urzędowym jest niemiecki ale w większości miejsc turystycznych można porozumieć się po angielsku a w niektórych regionach przygranicznych po włosku. Podstawowe wyznanie to katolicyzm (74%).
Klimat Austrii – słońce i deszcz…
Na terenie Austrii ścierają się trzy wpływy kształtujące pogodę:
- ciepłe i wilgotne powietrze znad Atlantyku, które przynosi spore opady, zwłaszcza zimą
- powietrze znad kontynentu, które przynosi opady w lecie a zimą suche i słoneczne dni
- gorące i suche powietrze znad Morza Śródziemnego, sprawca letnich upałów
Obecność wysokich gór, stanowiących przeszkodę w dystrybucji ciepła i wilgoci, powoduje że pogoda w Austrii jest zmienna i zależy od miejsca w którym się znajdujemy. Pogoda panująca po jednej stronie przełęczy, może być diametralnie rożna od pogody z drugiej jej strony. Może też przytrafić się radykalna zmiana pogody w ciągu zaledwie kilku lub kilkunastu godzin. Z tego powodu, podróżując po Austrii motocyklem, zawsze miej ze sobą solidne zabezpieczenie przeciwdeszczowe. Planując wysokogórskie odcinki wycieczki, przed wyruszeniem sprawdzaj warunki w górach. Letnie temperatury mogą sięgać ponad trzydziestu stopni na południu kraju i spadać niemal do zera na najwyższych przełęczach.
Waluta i płatności
W Austrii obowiązującą walutą jest Euro. W każdym miejscu bez problemu zapłacisz gotówką, w zdecydowanej większości obiektów również kartą. Bankomaty są powszechnie dostępne.
Ceny w Austrii są wyraźnie wyższe niż w Polsce. Szczególnie można to odczuć płacąc za usługi, rozrywki, zwiedzanie, posiłki w restauracjach i zakwaterowanie. Sytuacje nieco ratują duże dyskonty, w których zakupy są tylko o 20-40% droższe niż w Polsce.
Telekomunikacja i elektryczność
Kod telefoniczny kraju to +43. Zasięg komórkowy jest praktycznie wszędzie, nawet w regionach górskich. Dostęp do internetu możliwy jest przez sieć komórkową i punkty dostępowe Wi-Fi w hotelach i niektórych restauracjach. Najpopularniejsze sieci komórkowe to:
- A1
- Orange
- Tele-Ring
- T-Mobile
W Austrii stosowane jest napięcie 230 V i częstotliwość 50 Hz a gniazda elektryczne są takie same jak w Polsce. Nie będzie więc problemów z zasilaniem przywiezionych urządzeń elektrycznych.
Drogi w Austrii
Austriackie drogi należą do jednych z najlepiej utrzymanych w Europie. Doskonałej jakości, bardzo szorstki asfalt, jest regularnie naprawiany i czyszczony. Daje niezwykłą przyczepność, ale w zamian bardzo szybko zużywa opony, zwłaszcza przy dynamicznej jeździe obciążonym motocyklem. Sprawdź stan ich zużycia przed wyjazdem – lepiej żeby Austria była zwiedzana motocyklem niż lawetą!
Jedyną rzeczą, która zawsze niepokoiła mnie na austriackich drogach, są metalowe kraty na drogach obok pastwisk. Uniemożliwiają one zwierzętom ominiecie ogrodzenia jezdnią ale dla motocyklisty stanowią spore zagrożenie. Po deszczu metalowe pręty są śliskie i mogą spowodować utratę kontroli nad motocyklem.
W Austrii dostępnych jest niemal 1750 km autostrad (oznaczenie A, np. A1) i niespełna 500 km dróg ekspresowych (oznaczenie S, np. S1).
Autostrady i drogi ekspresowe są płatne dla motocyklistów!
Austria to raj dla miłośników bocznych i krętych dróg. Niemniej jednak, czasem możesz potrzebować szybko przemieścić się z miejsca na miejsce a wtedy jazda autostradą jest nieunikniona.
Płatność za korzystanie z autostrady lub drogi ekspresowej, dokonuje się zakupując samoprzylepną winietę lub jej elektroniczna wersję. Klasyczną winietę można kupić na granicy, na większości stacji benzynowych oraz w Polsce przez internet na stronie PZMTravel (około 20% drożej)
Rodzaje winiet
Winiety w każdym roku mają inna kolorystykę, w 2019 są żółte. Winiety na motocykle mają oznaczenie “A” a na samochody osobowe “B”. W 2019 roku, wzorem lat poprzednich, dostępne są trzy typy winiet:
- dziesięciodniowa, oznaczona literą T (Tag – dzień);
- dwumiesięczna, oznaczona literą M (Monat – miesiąc);
- roczna, oznaczona literą J (Jahr – rok)
Koszt winiety na motocykl
10 dni (T) | 2 miesiące (M) | 1 rok (J) | |
2019 | 5,3 EUR | 13,40 EUR | 35,50 EUR |
Ważność winiety
Po zakupie winieta 10 dniowa i 2 miesięczna, powinna zostać przedziurkowana w celu określenia terminu rozpoczęcia obowiązywania. Zazwyczaj robi to sprzedawca przy zakupie. W przypadku, gdy Ty musisz oznaczyć datę rozpoczęcia – przed przyklejeniem, na dolnym pasku zaznaczasz otworem miesiąc w którym wypada pierwszy dzień użytkowania winiety a na lewym, górnym lub prawym pasku zaznaczasz ten dzień.
- Ważność winiety 10 dniowej liczy się od przedziurkowanego dnia włącznie oraz przez 9 kolejnych dni
- Ważność winiety 2 miesięcznej liczona jest od przedziurkowanego dnia do tego samego dnia dwa miesiące później
- Ważność winiety rocznej jest stała i zaczyna się od 1 grudnia roku poprzedzającego do 31 stycznia roku kolejnego, czyli 14 miesięcy.
Gdzie przykleić winietę?
Główną część winiety, należny przykleić do stałego i nieusuwalnego elementu motocykla, najlepiej do lagi (rury przedniego amortyzatora). Pozostałą cześć naklejki polecam schować do ewentualnej kontroli. Przed przyklejeniem winiety dobrze jest oczyścić podłoże i zadbać aby jego temperatura nie była niższa niż 5 stopni.
Uwaga – naklejka nie da się przykleić ponownie bez uszkodzenia, więc musi Ci się udać za pierwszym razem! Koniecznie usuń stare naklejki – na motocyklu może być naklejona tylko jedna, aktualna w danym momencie winieta.
Winiety elektroniczne
Zamiast naklejki, na polskojęzycznej stronie sklepu ASFiNAG (https://shop.asfinag.at/), możesz kupić e-winietę. Nie musisz wtedy niczego naklejać, bo winieta jest rejestrowana wraz z numerem rejestracyjnym motocykla w systemie ewidencyjnym ASFiNAG. W przypadku, gdy zakupu dokonuje osoba prywatna, winieta będzie ważna dopiero za 18 dni, a więc jej zakup musisz zaplanować z wyprzedzeniem. W przypadku zakupu na firmę, ważność winiety możesz określić począwszy od dnia zakupu.
Inne płatne drogi
Oprócz autostrad i dróg ekspresowych, w Austrii płatne są niektóre tunele i odcinki dróg o specjalnym charakterze np. Grossglockner Hochalpenstrasse, Kaunertaler Gletscherstrasse czy przełęcz Brenner. Opłaty pobierane są wtedy na bramkach, podobnych do znanych nam z polskich autostrad.
Tankowanie i stacje paliw
Przemierzając Austrię motocyklem nie będziesz mieć większych problemów z uzupełnianiem paliwa. Stacje benzynowe znajdują się w każdej większej miejscowości. Nie zawsze są to jednak stacje całodobowe, część z nich jest wyposażona w automatyczne dystrybutory.
Obsługa automatycznego dystrybutora
W przypadki gdy korzystasz z całkowicie bezobsługowej stacji, paliwo pobierasz z automatycznego dystrybutora. Austriackie automaty zazwyczaj nie wymagają deklaracji ilości paliwa przed tankowaniem i obsługują karty płatnicze oraz kredytowe. Automat, zanim uruchomi dystrybutor, musi uzyskać od banku autoryzację. Najczęściej na poczet tankowania, rezerwowane jest 100 euro, chyba że panel sterujący pozwala określić inna kwotę. Na tym etapie musisz podać pin do karty. Po otrzymaniu autoryzacji, wybierasz numer dystrybutora i rozpoczynasz tankowanie. Automat nie pozwoli zatankować paliwa na kwotę większą niż autoryzowana, jednak w przypadku motocykla, wcześniej skończy się miejsce w zbiorniku. Po zakończeniu tankowania odwieszasz końcówkę na miejsce. Z konta pobierana zostanie kwota za faktycznie zatankowane paliwo a rezerwacja wstępnej kwoty będzie anulowana. Jest tu jednak jeden haczyk – blokada środków może być aktywna nawet do 7 dni, choć najczęściej znika po 1-3 dniach. Przy dużej ilości tankowań w krótkim okresie, suma nieusuniętych blokad może osiągnąć limit środków na koncie!
Austria motocyklem – przepisy
Wymagane dokumenty
- dowód osobisty lub paszport
- prawo jazdy kierującego pojazdem (nie jest wymagane międzynarodowe prawo jazdy)
- dowód rejestracyjny motocykla
- ubezpieczenie OC motocykla
W Austrii nie ma możliwości jazdy motocyklem do 125 ccm na podstawie polskiego prawa jazdy kategorii B. Posiadacze austriackiego dokumentu z 5 letnim doświadczeniem, po dodatkowym przeszkoleniu, mogą je zaktualizować o jednoślady o pojemności silnika do 125 ccm, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,1 kW/kg.
Austria należy do strefy Schengen a więc granicę można przekroczyć na podstawie dowodu osobistego.
Traktowanie motocyklistów
W Austrii motocykliści są istotną grupa kierujących i poświęca im się dużo uwagi. Ma to oczywiście swoje dobre i złe strony. Do pozytywnych należy dbałość o bezpieczeństwo, objawiająca się dostosowaniem infrastruktury drogowej. Na zakrętach tras uczęszczanych przez jednoślady, montuje się dodatkowe listwy poniżej barier energochłonnych, chroniące motocyklistę przed uderzeniem w pionowe podpory lub przeciśnięciem się pod barierą. W niektórych miejscach pojawiło się oznakowanie poziome, ułatwiające wybór właściwej trajektorii pokonywania zakrętów. W miejscach turystycznych znajdziesz zatoki parkingowe, przeznaczone tylko dla motocykli. W miejscowościach jest sporo serwisów motocyklowych a hotele mają specjalnie rozbudowane oferty dla kierowców i pasażerów jednośladów. W miejscach wartych pieszego zwiedzania, można skorzystać z szafek na kaski i ubranie motocyklowe. Z drugiej jednak strony, motocykliści poddawani są większemu nadzorowi policji, cześć ograniczeń prędkości i wjazdu, obejmuje tylko motocykle. Fotoradary często robią zdjęcia tylnej tablicy a policja nie patrzy na nasze wybryki ulgowo. Do motocyklistów kierowane są też dedykowane akcje uświadamiające zagrożenia na drodze.
Jazda między samochodami
W Austrii jazda pomiędzy autami jest tolerowana ale pod pewnymi warunkami:
- omijana kolumna samochodów nie może się poruszać;
- zalecana jest 1,4 m odległość od aut, przepisy nie określają odstępu minimalnego – ma być bezpieczny…
- omijamy auta po jednej stronie, prawej lub lewej – wężykowanie pomiędzy pasami jest zabronione;
- omijanie korka korytarzem ratunkowym jest surowo zabronione;
Dopuszczalne prędkości
Dopuszczalne prędkości na terenie Austrii:
- obszar zabudowany – 50 km/h
- drogi krajowe – 100 km/h
- autostrady i drogi ekspresowe – 130 km/h
Korytarz ratunkowy
W Austrii na autostradach i drogach ekspresowych w razie powstania korka obowiązuje utworzenie korytarza ratunkowego. Nie traktuj go jako zachęty do przemieszczania się pomiędzy samochodami! Nielegalne korzystanie z tego korytarza wiąże się z wysokim mandatem!
Alkohol
Dopuszczalna ilość alkoholu we krwi kierowcy i pasażera motocykla to 0.5 promila. Za jej przekroczenie grozi mandat w wysokości od 300 Euro do 5900 Euro, odebranie prawa jazdy lub pozbawienie wolności.
Spotkania z Policją, fotoradary, mandaty
Policja w Austrii nie należy do tolerancyjnych, także wobec turystów. Z jednej strony nie jest opresyjna, jej zadaniem jest dbałość o bezpieczeństwo obywateli i turystów. Funkcjonariusze nie prowokują sytuacji, które kończą się zapłaceniem mandatu. Zamiast tego służą pomocą i wsparciem w problemach. Z drugiej jednak strony służba ta jest bardzo formalna w kontaktach. Próby dyskutowania z policjantem w obliczu popełnienionego wykroczenia, zazwyczaj przynoszą skutek odwrotny do zamierzonego.
Pomiary prędkości robione są skutecznie i w sposób trudny do zaobserwowania przez kierowcę.
W wielu miejscach zamontowane są fotoradary stacjonarne. Nie są one tak dobrze widoczne jak w Polsce. Zazwyczaj to szare skrzynki umieszczone na poboczu drogi. Łatwo pomylić je z urządzeniami infrastruktury drogowej. Mogą robić zdjęcia zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu. Tolerancja prędkości zazwyczaj jest niewielka, zdjęcie może zostać zrobione nawet po przekroczeniu dozwolonej prędkości o kilka kilometrów. Możesz natrafić również na przenośny fotoradar ustawiony przy drodze, praktycznie niemożliwy do wypatrzenia z “bezpiecznej” odległości. W przypadku zrobienia fotki, austriackie służby kontaktują się z polskimi i ustalają personalia właściciela pojazdu. Po 1-2 miesiącach przychodzi list w języku niemieckim i polskim z opisem wykroczenia i danymi do przelewu.
Dodatkowo kontrole prędkości prowadzone są za pomocą ręcznych “suszarek” oraz nieoznakowanych radiowozów. W takiej sytuacji, zatrzymanie i konieczność opłacenia mandatu następuje natychmiast po zarejestrowaniu wykroczenia.
Podsumowując – poruszając się po Austrii motocyklem lepiej stosować się do przepisów ruchu drogowego. Na skutek wzrostu ilości wypadków z udziałem obcokrajowców, turyści wyróżniający się nieprzepisową jazdą, są karani bezwzględnie i surowo.
Bezpieczeństwo
Austria to kraj bezpieczny, w którym przestrzegający prawa turysta, może czuć się swobodnie i komfortowo. Motocykliści są tu stosunkowo bezpieczni. Inni kierowcy mają świadomość dużej dynamiki naszych pojazdów i obecności ogromnej ich ilości w sezonie letnim. Doskonale utrzymane i oznakowane drogi sprzyjają bezpiecznej podróży. Nie ma również powodów obawiać się zostawienia motocykla na ulicy.
Ważne telefony
- 112 – telefon alarmowy
- 133 – Policja
- 122 – Straż pożarna
- 144 – Pogotowie ratunkowe
- 141 – Służba medyczna-lekarz pierwszej potrzeby (numer aktywny w Wiedniu i dużych miastach)
- (0-0431) 870-15-0 do 46 – Ambasada RP (Hietzinger Hauptstraße 42c, A-1130 Wien)
Noclegi i kwatery
W Austrii turystyka jest popularna co powoduje dużą podaż usług hotelowych. Na terenie Alp, bardzo popularnych zimą, znajduje się ogromna ilość wygodnych hoteli, kwater i pensjonatów. Zimowe ceny zakwaterowania są wysokie w porównaniu z polskimi. Latem znaczna cześć obiektów stoi pusta. Daje to szanse na znalezienie bardzo atrakcyjnych ofert, pod warunkiem omijania miejsce letniego wypoczynku Austriaków. Nocleg w czterogwiazdkowym hotelu ze śniadaniem za 35 EUR nie jest wtedy niczym niezwykłym. Ten sam hotel zimą oferuje pokoje za ponad 100 euro i wymaga pobytu przez minimum 3 doby. Oczywiście, takich okazji trzeba trochę poszukać a w tym bardzo przydaje się doskonale tu działający booking.com.
W Austrii nie wolno rozbijać namiotów “na dziko” – grozi to wysokim mandatem i koniecznością zwijania obozu w środku nocy. Możesz zatrzymać się na jednym z wielu kempingów o dość wysokim standardzie. Niestety ich oferta najczęściej dostosowana jest do potrzeb użytkowników camperów i przyczep. Cena za nocleg zawiera często dodatkowe opłaty za duże parcele, prąd i wodę. Nocleg w takich miejscach może kosztować od 20 do 45 euro, co w porównaniu z ceną kwater nie jest specjalnie konkurencyjne. Warto przed wyjazdem poszukać nieco mniej komfortowych pól namiotowych, na których za cenę braku dyskoteki czy sklepu, można rozstawić namiot i zaparkować motocykl za około 10 euro.
Przydatne linki
Ambasada RP: wieden.msz.gov.pl/pl/
Adresy: https://www.austria.info/pl/informacje-ogolne/praktyczne-wskazowki/wazne-telefony
Informacja o opłatach za autostrady: https://www.asfinag.at/maut-vignette/vignette/
Witam
Szukam informacji na temat wjazdu do wiednia czy obowiazuje tam strefa normy emisji spalin… Mam moto z ’95 i niewiem czy moge dojechac do hotelu a potem pozwiedzac piechotą badz metrem.
Dziekuje za informacje
Od 01.07.2014 cały Wiedeń objęty jest jednolitą i stałą strefą ekologiczną. W tym momencie nie ma wymagania posiadania naklejki na motocyklach a więc bez względu na rocznik maszyny, możesz poruszać się po Wiedniu bez problemów.
Można się spodziewać, że z biegiem czasu bedą wprowadzane kolejne obostrzenia, które w końcu mogą objąć także jednoślady. Warto jednak sprawdzić aktualny stan tuż przed wyjazdem. Możesz wykorzystać w tym celu aplikacje na smartfona np: green-zones.
Zwiedzanie Wiednia na motocyklu faktycznie będzie dość niewygodne. Polecam skorzystanie z wypożyczalni rowerów. To bardzo wygodny środek komunikacji w Wiedniu 🙂
Powodzenia!
Aleksander
Fajne info dzięki przyda się
Lewa dla maxiskuywrow
Wygląda doskonale!
Trudno wymyślić co jeszcze z informacji byłoby potrzebne, wielkie dzięki i czekamy na informacje z innych krajów. Fajnie byłoby mieć jedno miejsce z którego można korzystać podróżując po Europie, a może nawet po całym świecie.